16 maj 2015

Jag frågar vidare om jämställdheten i Nybro kommun

När jämställdhetspriset som skulle delats ut i december aldrig blev utdelat eftersom det inte fanns några nominerade, så bestämde jag mig för att det var dags att göra något åt jämställdhetsarbetet i kommunen. Ett av de verktyg jag har som kommunfullmäktigeledamot är möjligheten att ställa interpellationer, skriftliga frågor, till ansvariga politiker i kommunen.

Detta verktyg använder jag mig nu av genom att portionera ut interpellationer till nämndsordförandena och fråga hur de vill förbättra jämställdhetsarbetet i sin nämnd. Syftet med detta är flera. Dels så blir det ett sätt att se till att jämställdhet alltid finns på dagordningen på fullmäktiges möten. Jämställdheten ska inte kunna glömmas bort. Dels handlar det om att få nämndsordförandena att faktiskt tänka till kring frågan och vad de kan göra i respektive nämnd.

Jag fortsätter nu alltså min serie interpellationer om jämställdhetsarbetet i Nybro kommun. Den här gången är det omsorgsnämndens ordförande Bodil Johansson (C) som får svara på hur hon vill jobba med jämställdheten i sin nämnd. Omsorgsnämnden är väl antagligen den nämnd som påverkar kvinnors liv i störst omfattning såväl direkt som indirekt, så jag ser fram emot ett förhoppningsvis väl genomtänkt svar.

Interpellationen i sin helhet hittar man här: Interpellation: Hur vill du förbättra jämställdhetsarbetet i omsorgsnämnden?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...