26 februari 2015

Rädda kvar Tuff tuff-tåget i Nybro!

Det har kommit till min kännedom att Tuff tuff-tåget i Nybro är hotat och kanske har gått sin sista sommar. Det får inte ske! Tuff tuff-tåget har sommartrafikerat Nybros gator sedan många år och har blivit ett värdefullt och uppskattat inslag i sommarnybro. Det är inte bara turister som åker utan även kommuninnevånare i alla åldrar.

Att det dessutom är gratis att åka med är värdefullt inte minst för de barn som inte har möjlighet att åka iväg från stan på lovet. Tåget har använts i en rad sommaraktiviteter där Gula Grillen stått som arrangör, med badturer från Kungshall som ett av många strålande exempel. Vad händer med detta om tåget skulle försvinna? Många barn skulle definitivt få ett sämre sommarlov, det är säkert.

Nu måste vi agera! Jag kommer att lämna in en interpellation (skriftlig fråga) till kommunalrådet Christina Davidsson (C) med krav på att hon agerar för att rädda Tuff tuff-tåget. Men nästa kommunfullmäktige ligger en månad bort och jag hoppas hon gör något långt innan dess. Vi kan inte luta oss tillbaka och riskera att vi plötsligt står där inför fullbordat faktum och blir utan tåget i sommar.

Tydligen är det så att tåget står inför stora investeringsbehov och att NFG (Nybro företagargrupp), som drivit det hittills, därför vill göra sig av med det. Jag kan ha en viss förståelse för det om det är så. Även om centrumhandeln såklart drar nytta av Tuff tuff-tåget, så är inte bara en fråga för handeln där. Det en fråga för hela kommunen och då kunde gott kommunen ta ett större ansvar.

Om det skulle behövas, varför inte köpa in det till kommunen för en billig peng? Sen kan man driva renoveringen och den fortsatta driften som ett arbetsmarknadsprojekt. Kanske riktat mot ungdomar? Det vore väl en utmärkt idé och en win-win-situation för alla parter? Ett tips jag fått till mig är att Frysdisken skulle kunna använda det i sin verksamhet för att göra utflykter osv.

Det tycker jag låter som en utmärkt idé och det finns säkert en rad andra idéer också som kan bidra till att utveckla Nybro på olika sätt. Men viktigaste just nu är att vi räddar kvar Tuff tuff-tåget i Nybro!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...