06 september 2014

"Jag hade inget människovärde"

Igår var jag i Oskarshamn och träffade Susanne. Anledningen var att jag tycker att sjukförsäkringen är en av valrörens mest bortglömda frågor, trots att det är få frågor som så tydligt handlar om vilken sorts samhälle vi vill ha. Vill vi verkligen fortsätta mot ett hårdare och kallare samhälle där girighet och egoism tillåts styra? För mig är svaret enkelt.

Jag vill vi ha ett samhälle som styrs utifrån solidaritet, rättvisa och omtanke istället. Ett tryggt samhälle där vi tar hand om varandra. I det samhället finns det ingen plats för ord som "utförsäkrad". I det samhället delar vi inte upp varandra i "närande och tärande" som regeringen har gjort. I det samhället har Susanne och alla andra i hennes situation ett människovärde. Ingen blir friskare för att man blir fattig(are) och får sin tillvaro sönderslagen. Tvärtom.

Högerregeringens val är tydligt. Fredrik Reinfeldt skrev i sin bok Det sovande folket ”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras. De hälsosamma riskerna är mycket mänskligare än den falska tryggheten.” För att kunna sänka skatterna för de rikaste har han utifrån dessa "hälsosamma risker" med berått mod kastat ut tusentals sjuka i otrygghet och fattigdom.
Vänsterpartiets val är lika tydligt. Ingen blir friskare av att man blir fattig, ingen blir frisk av att man råkar passera en fastslagen tidsgräns. Sjukförsäkringen borde finnas till som ett skyddsnät för att alla ska kunna känna sig trygga med att tillvaron inte behöver krascha mer än vad som ändå sker vid sjukdom eller skada. Vi behöver en sjukförsäkring ger människor en chans att bidra till samhället, utifrån sin egen förmåga.

Att höra Susannes berättelse var skakande trots att jag (allt för många gånger) hört liknande berättelser tidigare. Läs hennes historia du också och tänk sedan på vilket samhälle du vill ha när du lägger valsedeln i valurnan.

Här hittar du artikeln med Susanne: - Jag hade inget människovärde

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...