15 juni 2014

Rapport från partistyrelsen 14-15 juni 2014

På grund av att Nordiskt forum ägde rum i Malmö så var också helgens partistyrelsemöte dit. I Kvarnby Folkhögskolas lokaler i stan närmare bestämt. Under Nordiskt forum hände såklart en massa spännande saker, som att Ulla Andersson presenterade Vänsterpartiets tanke om att inrätta ett jämställdhetsekonomiskt råd, knutet till finansdepartementet, med uppgift att se till att varenda förslag som läggs fram bidrar till jämställdhet. Dessutom lanserades bloggen Ladiesroom, som är Vänsterpartiets blogg för att lyfta och synliggöra kvinnor i partiet.

Själv tillbringade jag lördagen på Youngster på Öland. Jag missade alltså både Nordiskt Forum och första dagen på partistyrelsemötet. Istället kom jag ner till Malmö sent på lördagskvällen. Med bil, eftersom Almega har tvingat ut personalen på Öresundstågen i strejk för att försvara sig, och alla oss andra arbetare, mot att dumpning av arbetsvillkor blir ok som norm på arbetsmarknaden. Visst hade jag hellre hade åkt tåg, men med tanke på vad som står på spel så körde jag gladeligen de dryga 30 milen enkel resa.

Detta innebär dock att det blir en kort rapport denna gång. Att jag inte var med på lördagen innebar att jag missade hela utvärderingen av EU-valet och diskussionen inför de kommande valen 14 september. Jag missade också diskussionen kring partiets nya storstadspolitiska plattform som tagits fram, även om jag var med när slutprodukten klubbades på söndagsmorgonen. Vad som behandlades i övrigt under söndagen kan jag inte skriva så mycket om.

Det var nämligen strategier och möjligheter kring olika scenarier kring regeringsmedverkan som diskuterades och, inte minst, hur allt ska förankras in i partiet efter valet. Att det är viktigt att ha tänkt igenom och diskuterat detta innan man sätter sig i en regering bekräftades av Paavo Arhinmäki, ordförande för finska Vänsterförbundet och Olav Magnus Linge, Valkampsekretær för Norska Sosialistisk Venstreparti. Dessa båda var på plats för att delge sina erfarenheter av hur det är att som vänsterparti sitta med i en regering.

Det finns gott om både minor och möjligheter med det och det är viktigt att vi tar tillvara på dessa erfarenheter. För vårt budskap är ju kristallklart: Vi är beredda att ta fullt regeringsansvar. Väljarna vill ha en rödgrön regering och Sverige behöver en rödgrön regering med ett starkt Vänsterparti. Men vi regerar inte till vilket pris som helst, vi är inte intresserade av makten för maktens egen skull. Frågan om vinster i välfärden är en knäckfråga för oss när det gäller att sitta i regering.

Vänsterpartiet kommer inte att sitta i en regering som fortsätter dagens privatiseringspolitik. Om vi inte når vårt mål om en rödgrön regering så är alternativet opposition. Vi är inte intresserade av att vara ett stödparti. Vi vill inte tillbaks till situationen som rådde före 2006. Men självklart regerar vi hellre än är i opposition. Vi vet att vi behövs för en politisk förändring. Men signalen till Stefan Löfven och väljarna är tydlig: vi är inte till salu!

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...