26 juni 2014

Min dag med Asylstafetten i bilder

Asylstafetten 2014 startade i Malmö 8 juni sin vandring för en mer human asylpolitik. Asylstafetten handlar om att lyssna på dem som drabbas av den nuvarande flyktingpolitiken och att ta deras berättelser på allva. I år är slutdestinationen Almedalen, genom Kalmar län och via Oskarshamn, en sträcka om c:a 40 mil.

För Vänsterpartiet och mig personligen är det självklart att stötta Aylstafetten. Därför var Vänsterpartiet på plats och hälsade dem välkomna till Kalmar län när de anlände till Fagerhult på midsommardagen. Jag passade också på att vandra med dem när de gick den sista sträckan från Bockara till Oskarshamn 24 juni. Här presenterar jag dagen i bilder.
Samling utanför församlingshemmet i Bockara där de flesta hade sovit. En stor grupp hade kommit kvällen innan, men några kom liksom jag på morgonen. Strax bär det av för de sista 25 kilometrarna till Oskarshamn.

Större delen av vägen tvingades vi gå på landsvägen. Den första delen gick vi dock genom den vackra skogen i perfekt vandringsväder. Det gjorde det betydligt lättare att samtala med de vandrande och lyssna till deras berättelser.

Asylstafetten har uppmärksammats i media över hela landet. Här fångade Smålandsnytt upp stafetten på vägen. Inslaget kan du se här. Hittar du mig i min snygga Asylstafetten-tshirt?

Många har ställt upp och stöttat Asylstafetten på olika sätt längs vägen. I Forshult bjöd Röda Korset på välkommen dricka- och fruktpaus. Strax innan Forshult kom en första regnskur. Det skulle komma mer av den varan...

Knappt hann vi lämna Röda Korset i Forshult innan hällregnet kom. Och haglet...

Den värsta skuren gick över ganska snabbt och övergick i skurar. När vi just kommit innanför Oskarshamns stadsskyltar, med bara fem kilometer kvar, så vankades det sen lunch. Då passade solen lägligt nog på att kika fram en stund.

Under lunchen passade man på att leverera ett tydligt budskap. "Mobiliserade för en human flyktingpolitik."

Asylstafetten är nästan framme vid slutet av sin vandring efter 40 mil.

Asylstafetten är framme i Oskarshamn efter 40 mil och en kortversion av den teater man sen spelade upp på onsdagen. Regnet som återkommit förmådde inte att dämpa glädjen hos alla som var med. Själv är jag tacksam som fan för att jag för en dag fick bli en liten, liten del av en så livsviktiga rörelse.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...