12 januari 2014

#vkongress - vi är inte till salu!

Så har tåget rullat ut från ett vintervackert och kallt Stockholm mot sydligare breddgrader. Vardagen väntar igen efter tre dagar intensivt kongressarbete. I vilken mån det nu kommer bli vardag under det kommande supervalåret då jag fick förnyat förtroende som ordinarie ledamot när kongressen idag valde ny partistyrelse. Det känns häftigt och jag är hedrad över att kongressen har gett mig förtroendet att vara med och leda ett parti med vind i seglen och ett starkt självförtroende in i valrörelsen.

Det är svårt att se vänsterpartiets 40:e kongress som något annat än en fullständig succé. Som sig bör så fick partistyrelsen bakläxa på En del motioner. Så fungerar ett demokratiskt parti. Det handlade inte heller om några skillnader i åsikt utan mest vad som vore taktiskt mest rätt och det är alltid kongressen som har rätt. Enigheten kring vår valfråga, att mota bort girigheten och vinstintresset ur välfärden, är däremot total. Detta fastslogs också när helgens kanske viktigaste beslut klubbades. Nämligen vår valstrategi.

Där blev också den enighet som finns i partiet mycket tydlig då den kanske största frågan kom att handla om ett ordval. Skulle man använda "omtanke" eller "solidaritet" i dokumentet. Partistyrelsen ville ha "omtanke", men det ville inte kongressen där ombud efter ombud var uppe i talarstolen och talade för att använda "solidaritet" istället. Eftersom jag själv i partistyrelsen yrkade på detsamma så blev jag inte så ledsen över att partistyrelsen fick stryk.

Vi har nu antagit en valstrategi. Jag vill att det ska synas att valet står mellan solidaritet och omtanke och girighet och egoism, där en välfärd fri från vinster är Vänsterpartiets viktigaste fråga. Vi har satt debatten om vinster i  välfärden på dagordningen. Nu har vi flera val att vinna och det ska vi göra. Vi är inte till salu!


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...