22 januari 2014

Max ger högerns desperation ett ansikte

Den sänkta krogmomsen är liksom de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga ett pinsamt fiasko för regeringen - som jobbskapande åtgärd vill säga. Även om man väljer att tro på de osäkra siffror som nu används om antalet jobb som skapats så kostar varje jobb långt över en miljon kronor! Är det verkligen väl använda skattepengar? Nä knappast - om man är skattebetalare.

Men krögarna blev ju glada. Och det tror jag det. Enbart hamburgerkedjan Max ägare kunde 2012 plocka ut 100 miljoner(!) i vinst. Därför är det inte så konstigt att de går ut i försvar för sin vinst. Detta gör man genom att i ett internt brev i princip hota sina anställda med att de blir arbetslösa om det blir regeringsskifte i höst.

De över fem miljarder skattekronor som den sänkta krogmomsen kostar hade räckt till att anställa över 13 000 undersköterskor. Nu används dessa pengar istället till vad som i praktiken är ett riktat branchstöd som krögarna nu tilldelats efter en framgångsrik lobbykampanj (som man vann priset Årets lobbyist för).

Krögarna beställde och regeringen lydde. Sen dess har man haft fullt sjå med att motivera detta branchstöd. Vilken nytta hade dessa miljarder kunnat skapa om de hade använts på ett annat sätt? Är det verkligen i restaurangbranschen vi har som störst behov av att öka sysselsättningen, istället för inom till exempel vården, äldreomsorgen eller barnomsorgen?

Tilltaget, att använda sin maktställning för att försöka påverka hur de anställda röstar, är definitivt osmakligt. Å andra sidan så kan desperationen hos en överklass som är på väg att förlora knappast få ett tydligare ansikte än den fick idag. Det är ett gott tecken.

Bloggat: Alliansfritt, Alliansfritt, Aftonbladet, Martin Moberg, Lasses blogg,

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

När krogmomsen sänktes var det första som hände att vissa krögare höjde priset! Girigheten visste inga gränser när det gällde att försöka klå lunchgästerna på pengar.

martin sa...

Snabbmatskedjorna som sänkte sina priser med drygt 5% efter att de fått en momssänkning med 12.5%, har nu återhämtat stor del av den sänkningen. Får man tro McDonals prislista så har vi haft nära 12% inflation senaste åren.

Vinstinflation, mycket vill ha mer...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...