25 september 2013

Vad är ett löfte i kommunfullmäktige värt?

Hur mycket är ett löfte avgett av kommunstyrelsens ordförande i Nybros kommunfullmäktige värt? Ja, det fick jag anledning att fråga mig när jag slog upp Nybrosidan i dagens Barometern. Där fick jag nämligen ögonen på en artikel där moderaternas kommunalråd Peter Lilja gått ut och sagt att man nu ska utreda frågan om att ge anställda rätt till heltid.

Det är väl ändå bra kan man tycka?

Jovisst. Om det nu inte varit så att kommunalrådet och kommunstyrelsens ordförande Markus Lund (S) för drygt ett år sedan, som svar på min interpellation, lovade att rätt till heltid skulle införas senast 2014!

I artikeln kan man läsa att Peter Lilja ska ha sagt att ”Vi har lovat att titta på frågan och nu ska vi utreda förutsättningarna”. Dessutom står det i artikeln att det som ska utredas är ”valfri sysselsättningsgrad” och inte rätt till heltid, vilket är två olika saker.

Detta är långt ifrån det tydliga ja till att införa rätt till heltid som levererades av Marcus Lund och som man kan läsa om i protokollet från sammanträdet. Så vad gäller egentligen? Löften som levereras av kommunstyrelsens ordförande i kommunfullmäktige eller uppgifter som levereras av kommunstyrelsens vice ordförande via media? Den frågan kommer Markus lund att få av mig på måndagens kommunfullmäktige!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...