07 september 2013

Min praktik på Madesjöskolan

Häromdagen hade jag förmånen att praktisera en dag på Madesjöskolan i Nybro. Dagen inleddes med en pratstund med rektor Heinz Rejdvik innan jag träffade Fredrik Bjärneroth som är arbetslagsledare för 9ans arbetslag. Första lektionen tillbringade jag med honom, som musiklärare, när han övade med de elever som sen spelade i matsalen under skollunchen. Det är tydligt att musiken är en viktig del av skolans profil, vilket man kan se exempel på här.
Genrep under ledning av musiklärare Fredrik. Lite nervöst är det
allt inför lunchspelningen (det märktes dock inte när det var allvar).
Resten av dagen följde jag med arbetslagets specialpedagog, Rebecca Jusmo, som går runt och hjälper till på många olika lektioner. På så sätt fick jag möjlighet att se många olika lektioner och därmed också träffa många olika elever och lärare. Ett mycket bra upplägg.
Mattelektion med läraren Markus Petersson. Som väl var slapp jag frågor =)
Om några veckor ska 9orna iväg på Polenresa till förintelselägret Stutthof. Att de fortfarande kan åka är tack vare Vänsterpartiet som lyckades rädda kvar dem när övriga partier ville spara. För Vänsterpartiets sida är resorna av viktigprincipiell natur för att motverka rasism och främlingsfientlighet och utvärderingar visar att de gör nytta.

Nu arbetade man för att förbereda sig för resan. Bland annat läste man boken Pojken i den randiga pyjamasen. Jag fick låna ett ex och hann ett par kapitel innan lektionen var slut. Boken verkar superbra! Men ingen bok eller historielektion kan ersätta den upplevelse det innebär för eleverna att på plats få se nazisternas utrotningsläger. Resan är en viktig investering i demokrati och en påminnelse om alla människors lika värde.
Rekommenderad läsning! Efter dagens slut åkte
jag förbi biblioteket där alla ex såklart var utlånade.
Vidare till bokhandeln där den såklart inte heller fanns,
men jag beställde den, så på tisdag kan jag
läsa vidare =)
Efter dagens sista lektion fick jag möjlighet att knyta ihop dagen tillsammans med rektor Heinz. Jag kunde konstatera att en del är sig likt men att mycket också har hänt sen jag gick i skolan. Skolan är idag mycket mer individanpassad samtidigt som den är alltmer individualiserad. Det har blivit viktigare att ha "rätt" föräldrar. Givetvis så är det också tydligt att skolans resurser har minskats enormt. Dagen var definitivt mycket nyttig och rolig och som vanligt när jag är ute så verkar det uppskattas väldigt. så det var definitivt inte sista gången jag var ute såhär.

P.s. Inte så sällan tror folk att jag är heltidsarvoderad politiker. Så är det alltså inte! Jag är fritidspolitiker med ett heltidsarbete vid sidan om. Men jag prioriterar att vara ute på detta sätt för att jag tycker det är viktigt och att det stärker mig i min roll som förtroendevald. Och så är det ju som sagt kul också =)

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...