26 augusti 2013

Ett klokt inlägg om jämställdhet - och så ett från KD

Idag var en alldeles strålande insändare inne i Barometern. Var finns ”Barn 92–140”? undrar skribenten och berättar om när hon skulle handla kläder till sina döttrar:
H&M butiken är uppdelad utifrån storlek, vilket gör det enkelt för kunden att lokalisera sig. Vad jag inte förstår är varför det sedan är uppdelat utifrån pojke och flicka.
Ja, varför är det så? Varför kan inte barnen få ses som individer istället för som könsstereotyper? Man kan lacka ur för mindre! Kanske är det som jag skrivit om tidigare att det är för att det är för provocerande utan tydliga könsroller som barnen tidigt, och på ett irriterande övertydlig sätt, måste fållas in i ett pojk- eller flickfack. Eller som skribenten uttrycker det:
Varför är det så? Varför ska vi hämma små flickors rörlighet genom att ta på dem supertajta kläder? Varför ska min dotter visa nedre delen av sina skinkor? Är det så H&M vill att vi ska uppfostra våra barn att kvinnor ska se ut?
Jag kollar runt omkring mig när jag står där i min arga bubbla i min lokala H&M-butik. Det står kvinnor och män runtomkring mig och plockar i kläderna, orden som tuff och cool kommer från pojkavdelningen. Från flickavdelningen kommer orden söt och gullig. Är det så vi lär våra barn att vara?
Efter en sån insändare måste man bara älska den här underbara tjejen i klippet nedan som redan vid unga år genomskådar det falska i den här uppdelningen - och lackar ur rejält på det också =) Så läs den kloka insändaren och se klippet med den kloka tjejen.


Och just det ja. KD:s jämställdhetspolitiska talesperson har ju skrivit en debattartikel om jämställdhet också. Den kan du lika gott låta bli att läsa...

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...