29 juni 2013

Kluvet land - om ungdomars otrygga arbetsmarknad

– Jag ställer klockan på halv sju varje morgon. Sen klär jag på mig och gör mig i ordning. Sen sitter jag och väntar. Antingen på att telefonen ska ringa. Eller att klockan ska passera nio så att jag kan planera vad jag ska göra den dagen, säger Josefine Lindskog i Bromölla.
Josefines och andras historia kan man höra i SR:s serie om unga och jobb, Kluvet land. Den är väl värd att lyssna på.

Medan regeringen försöker måla upp en bild av ungdomarnas situation på arbetsmarknaden där de har för höga löner och för mycket trygghet på jobbet som gör dem lata och ovilliga att jobba, så ges här en bild av verkligheten som är fjärran från regeringens. Med sin bild som motiv har regeringen genomfört en lång rad av "reformer" för att pressa ner lönerna och öka ”flexibiliteten” hos ungdomar. I Kluvet land kan man höra några av de ungdomar som får betala priset för detta.

För regeringens så kallade arbetslinje har inte lett till fler jobb. Tvärtom. Det som däremot har hänt är att villkoren i arbetslivet har påverkats av den borgerliga politiken. Det märks ute på arbetsplatserna. Otryggheten har vuxit, arbetsmiljön blivit sämre och de fackliga organisationernas möjlighet att ta till vara de anställdas intressen har urholkats.
Timvikariat, projektanställning, provanställning, säsongsjobb, vikariat, ett nytt projekt och över till nästa timvikariat. De tillfälliga anställningarna har ökat dramatiskt bland unga i Sverige. Sverige ligger i topp av de nordiska länderna. Mer än hälften av de unga som jobbar har en anställning med slutdatum. Och det är mycket vanligare bland tjejer än bland killar. Inte minst har bemanningsträsket bidragit till utvecklingen.

Om vi vill vi ha en ekonomi och ett samhälle som utvecklas måste villkoren i arbetslivet förbättras. Vi behöver ungdomsgaranti istället för ungdomsrea. Fler jobb kan aldrig skapas genom sämre villkor. Vänsterpartiet menar att trygga anställningar, bra arbetsmiljö, inflytande och utvecklingsmöjligheter gynnar både oss som jobbar och samhällsekonomin i stort. Det är dags för en arbetslinje som garanterar allas rätt till arbete på värdiga villkor.

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...