31 maj 2013

Privatiserade apotek och sämre kundsäkerhet

Det är svårt att inte se det kompletta misslyckandet med privatiseringen av apoteken. Kunderna är mindre nöjda, många människor som verkligen behöver sina mediciner får inte tag på dem lika enkelt och det har blivit mer svåröverskådligt för konsumenterna. Inte undra på att förtroendet för apoteken har sjunkit.

Redan för två år sedan kunde man dessutom konstatera att privatiseringen av apoteken inneburit sämre arbetsmiljö för de anställda och sämre säkerhet för kunderna. Nu bekräftas återigen den bilden av Statskontoret som utvärderat privatiseringarna:
Apotekspersonalens kunskaper om läkemedel och läkemedelsanvändning är avgörande för kompetensen och säkerheten på apoteken. Statskontorets utvärdering visar att förutsättningarna att utföra korrekta receptexpedieringar och ge råd till konsumenterna har blivit sämre efter omregleringen. Även konsumenterna är mindre nöjda med apotekens rådgivning. Sex av tio apoteksanställda upplever också försämrade möjligheter till kompetensutveckling. På längre sikt kan detta innebära en risk för patientsäkerheten genom att patienterna inte får rätt information om sina läkemedel.
Det är alltså för detta som vi skattebetalare får betala miljarder och ännu fler miljarder till olika riskkapitalbolag. 
Visst, jag kan hämta ut mitt recept (vilket var en självklarhet
för inte så många år sen), men är det rätt medicin?
Risken för att det inte är det har ökat med privatiseringen.
Bara för att det inte ska råda några tvivel så kan jag meddela att Vänsterpartiet självklart tycker att apotek ska vara en service för alla medborgare.

Media: SvD, DN, AB,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...