24 februari 2013

Krav på kollektivavtal, svar på tal och fråga om aktivt sommarlov

Sitter här och förbereder mig inför morgondagens kommunfullmäktige. Frågan om det skulle bli parkering på torget eller inte är ju överspelad efter att den politiska majoriteten gav efter för trycket från allmänheten, så den frågan slipper jag ägna mig åt. Inte för att jag skulle haft något emot det, tvärtom. Men nu kan jag lägga mer kraft på den andra stora frågan för kvällen, nämligen förslaget till ny upphandlingspolicy.

Den frågan är betydligt mer ideologiskt laddad och jag ser fram emot att debattera mot dem som vill slopa kraven på bland annat kollektivavtal och meddelarfrihet. Vilket tyvärr tycks vara alla partier utom Vänsterpartiet. Vi i Vänsterpartiet vill skapa ett rättvisare och mer jämlikt samhälle. Då är det självklart för oss att kräva att kommunen värnar en trygg arbetsmarknad med schyssta jobb och konkurrens med schyssta villkor, inte social dumpning. De kraven fick Vänsterpartiet in i nuvarande upphandlingspolicy.

I Nybro kommuns nuvarande upphandlingspolicy finns därmed ett tydligt politiskt budskap om att vi faktiskt kan, och vill, bidra till att skapa ett bättre samhälle. Den säger tydligt, att när Nybro kommun upphandlar, så är det inte lönt för mindre nogräknade aktörer, som konkurrerar genom dumpade löner och försämrade arbetsvillkor, att ens försöka. Ni är helt enkelt inte välkomna hos oss!  I det nya förslaget till upphandlingspolicy finns inte ett spår av detta.

Jag ser som sagt fram emot att debattera med dem som vägrar kräva schyssta villkor. Och på tal om att vägra schyssta villkor så ser jag också fram emot att ge "oppositionsrådet" Peter Lilja (M) svar på tal efter hans smutskastning vid förra fullmäktige. Jag var ju hemma och sjuk och kunde inte bemöta honom, så då passade han på att ägna större delen av sitt anförande åt att smutskasta mig när han låtsades svara på min interpellation (skriftliga fråga).

Avslutningsvis så ser jag också fram emot svaret på min interpellation till folkhälsoutskottets ordförande Cecilia Olsson (S) angående möjligheterna för alla barn i Nybro kommun, även de som lever i socioekonomiskt svaga och mindre resursstarka förhållanden, att få ett aktivt sommarlov. Det är en viktig fråga eftersom fattigdom riskerar att stänga många barn ute från sånt som många andra barn tar för självklart, om man inte gör något för att motverka det.

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...