18 januari 2013

Barnfattigdomen är i högsta grad verklig. Tyvärr!

Barnfattigdom... Få begrepp har väl väkt så mycket upprörda känslor den senaste tiden som just barnfattigdom. Och med tanke på att närmare en kvarts miljon barn faktiskt lever under fattiga och mycket utsatta förhållanden så borde det vara på allas läppar - varje dag. För de här barnen lever mitt ibland oss, i välfärdssverige, ett av världens allra rikaste länder. Men de syns sällan. Vill inte synas.

Men den diskussion som startat nu, sen Janne Josefsson i Uppdrag Granskning riktat en spark mot alla dessa utsatta barn, gör mig bara ledsen och arg. Och det är inte främst det att Janne Josefsson väljer att strunta i forskning eller att han bortser från viktiga fakta för att bekräfta sin tes. Visst är det ohederlig jornalistik det handlar om, men det är ju så han brukar jobba...

Nej, det vidriga är att när han väljer att ifrågasätta om barnfattigdom finns eftersom han inte ser några tiggande hungriga barn på gatan, så hakar ett dreglande drev på. Ett dreglande drev som gör allt för att flytta fokus från de ökande klyftorna och den fattigdom som finns mitt ibland oss. Raljerande försöker man få barnfattigdomen att handla om barn som inte har råd med den senaste iPhonen.

Man sitter på sina höga hästar och sparkar neråt. Hårt!

För visst har vi kanske inga svältande barn i Sverige, men det innebär definitivt inte att vi inte skulle ha någon fattigdom, det yttrar sig bara annorlunda i ett utvecklat land. Det handlar istället om barn som i slutet på varje månad får höra från sina föräldrar att "de åt så mycket till lunch" så de behöver inte äta nåt till middag eller kvällsmat idag heller. Fast magen kurrar. Och barn ser, förstår, påverkas...

Barnfattigdomen handlar inte om rätten till en ny Iphone eller dyra märkesjeans. Det handlar om barn som stängs ute från fotbollsträning för att skorna är för dyra, barn som inte kan följa med på skolresan eller ens äta sig mätta hemma. Barn som ”inte vill” gå på klasskamratens kalas, därför att man inte har råd att ta med sig någon present. Barn som blir "sjuka" när det enda paret byxor som passar inte hunnit torka under nätten. Barn som ständigt går med en klump av oro i magen för föräldrarnas ekonomi.

Att växa upp under fattiga förhållanden begränsar barnens möjligheter till en god uppväxt och en ljus framtidssyn. Barn som växer upp i fattigdom har betydligt sämre förutsättningar att lyckas i skolan och löper större risk att leva i ekonomisk och social utsatthet i vuxen ålder. De löper större risk för arbetslöshet och de får en sämre hälsa.

Barnfattigdomen är i högsta grad verklig. Tyvärr! För varje barn som tvingas växa upp under sådana förhållanden så innebär det ett misslyckande för samhället. DET borde vi diskutera. Varje dag! Tills INGET barn längre behöver växa upp under såna förhållanden.
 
Jag har skrivit en hel del om barnfattigdom och vad Vänsterpartiet vill göra åt den tidigare. Bland annat följande:
Barnfattigdom handlar om politiska val
Barnfattigdomens ansikten
Barnfattigdomen - ett misslyckande mitt i välfärdssverige
Barnfattigdom - debatten om ett Sverige som sällan syns
Reinfeldt prioriterar ökad barnfattigdom
Minskad barnfattigdom eller lägre skatt?
Fattiga föräldrar ger fattiga barn
Relativisera inte fattigdomen i Sverige 

Media: AB1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9SvD1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Ex1, 2, 3SR1, 2, GP1, 2, 3, 4, 5, 6HD1, 2, 3SVT1, 2, 3, 4DN1, Dagens Arena,

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , ,

18 kommentarer:

Alexander sa...

Frågan är vad man ska "göra åt" mamman som röker för 1200 kr/mån men inte har råd med 300 kr till sonens skolresa? I ett sådant fall måste väl det personliga ansvaret diskuteras?

Christer Nilsson sa...

Det är svårt att tänka sig att Janne Josefsson sålt sig till borgare?? utan att hans insikt inte räckt till mera, vems tjänster han springer? och som journalist vill vinna sin egna kamp till reportagets rättfärdigade, men att det även brustit en hel del i omdöme liksom enfald är ju helt klart, men man får nu räkna med att Alliansen även nu utnyttjar den sk. "förhandsgranskade" SVT på alla fronter, för att förbereda valupptakten redan nu, förbereder och gör allt för att ta död på kommande frågor som de inte kan försvara sig mot, vänsterns alla sk. straffsparkar kommer att med alla medel försökas få bort från agendan för att de själva vill diktera villkoren och styra det dithän, man kan tycka att det skulle vart flera och än hårdare markeringar från speciellt Ledare i "oppositionen" för att inte ge ett uns gratis, det ska bli spännande att skåda var angreppen blir nästa gång, det kommer säkert nu på löpande band försök av både rättfärdigade och förskönande propaganda, av all trixade statistik liksom indignation för att behålla medelklassen, till att de övriga "fattigjorda" bla. har det så bra och ska vara så tacksamma!!

Kaj Raving sa...

Alexander: jag har inte mycket till övers för rökning. Men att moralisera över rökning hos fattiga är fan bara vidrigt. Får man bara vara beroende om man har råd! Klassisk j-a överklass-moralkonservatism är vad det är!

Att föräldrar till fattiga barn röker är inte orsaken till fattigdomen, även om Josefsson underförstått pekar på att det är deras eget val.

Fattigdomen är ett val, javisst. Ett politiskt val av en högerregering som springer överklassens ärenden!

Alexander sa...

Kaj

Ponera att en ensamstående mamma med en lön på 28000 kr i månaden köper smink för tusentals kronor, gäller då samma resonemang om barnet inte har råd att åka med på skolresan? "Fattiga" får röka hur mycket de vill,men det det rimmar illa att säga att det är ekonomin som gör att barnen inte får ordentliga kläder eller åka med på skolresorna. Det måste du väl ändå hålla med om?

Kaj Raving sa...

Alexander: Visst, och fattiga kan sy sina egna kläder, lämna blod, promenera istället för att ta bussen, sälja sitt hår osv, osv... Räcker inte det kan man alltid prostituera sig, eller hur?

Åter igen: fattigdomen skapas inte av en ensamstående morsa var enda "nöje" är att röka. Den skapas av politiska val där man kliar överklassen på ryggen på bekostnad av människor som får det oerhört svårt.

Och fattigdomen upprätthålls av moralister som står och pekar på den ensamstående morsan som röker trots att vardagen inte går ihop.

Bakom ryggen på dessa moralister står samtidigt feta direktörer med en fet cigarr och dyr konjak i näven och myser över att ingen pekar på dem.

Alexander sa...

Kaj

Varför kan du inte svara på min fråga? Gäller samma resonemang för den som tjänar 28 000 kr/mån och som köper smink? Eller för pappan som tjänar 32000 kr/mån men som köper delar till raggarbilen i stället för att köpa en vinterjacka till sonen?

"Återigen,fattigdomen skapas inte av en ensamstående morsa vars enda nöje är att röka"

Fast om hon inte rökte hade det ju inte varit något problem att skicka barnet på skolresan. Jag väljer att lägga mina pengar på annt än t ex en smartphone,så på sätt och vis är jag i "fattigdom" när jag umgås med mina bekanta som har Iphone 5, Samsung Galaxy osv.Poängen med mitt resonemang är att mamman som röker i princip skulle kunna spara 1000 kr/mån och bygga upp en buffert,om viljan fanns. Efter ett år skulle hon då ha 12000 kr som räcker till skolresor,jackor,näringsriktig mat osv. Det handlar ju om att prioritera,det måste väl även du göra? Vore intressant om du kunde berätta hur mycket pengar du anser att man ska ha kvar när boendet,elen,telefonen och andra fasta kostnader är betalda. Kan du göra det? Sen får vi se om jag är fattig...

Kaj Raving sa...

Alexander: Poängen med ditt inlägg är att du (återigen) tar till larviga exempel för att sparka neråt och vända bort fokus från de verkliga problemen!

Alexander sa...

Kaj

Varför kan du inte svara på mina frågor? Är mitt resonemang om mammans sparande fel?

Alexander sa...

Kaj

Hur mycket högre skulle socialbidraget vara om Vänsterpartiet hade makten? Hur ska ni KONKRET lösa "barnfattigdomen"?

Kaj Raving sa...

Ja, du har fel Alexander. Det är knappast en rökande mamma som ligger bakom barnfattigdomen i Sverige.

I Inlägget hänvisar jag till en rad inlägg där jag har skrivit om vad Vänsterpartiet vill göra åt barnfattigdomen. Läs dem.

Alexander sa...

"Det är knappast en rökande mamma som ligger bakom barnfattigdomen i Sverige"

Vilket jag inte heller påstått. Det jag sagt är att hennes prioriteringar gör att hennes barn inte kan åka med på en skolresa. Fakta ger mig rätt,ändå hävdar du motsatsen.

Jag tjänar ca 25 000 kr i månaden innan skatt. Tycker du att jag ska få socialbidrag för att köpa en vinterjacka om jag lagt hela min lön på spel till Playstation? Eller lägger du över ansvaret på mig?

Kaj Raving sa...

Du har en bevisad förkärlek för larviga och irrellevanta exempel och jämförelser Alexander. Kom med nåt nytt!

Alexander sa...

Fast de "larviga" och "irrelevanta" exemplen är ju sådant som verkligheten handlar om. Kan du inte svara på hur mycket du anser att man ska ha kvar när de fasta kostnaderna är betalda utan att vara "fattig"? 7000 kr? 9000 kr?

Kaj Raving sa...

Det finns klara och tydliga och vetenskapliga begrepp när det gäller fattigdom. Hade Janne Josefsson brytt sig om fakta och forskning så hade detta blivit tydligt i programmet. Hade du läst inläggen jag hänvisat till så hade du hittat åtskilliga länkar till samma kunskap.

Alexander sa...

Och hur står den rökande mamman i förhållande till de klara begreppen? Du kan väl lika gärna svara här?

Kaj Raving sa...

Alexander:
1. Jag har ingen aning om hur "den rökande mammans" privatekonomi ser ut i detalj. Jag tror knappast att du har det heller.
2. Det spelar för den delen ingen roll, eftersom barnfattigdom handlar om politiska val, inte om "den rökande mamman".
3. Kommentarsfältet i min blogg är inget allmänt klotterplank. Håll dig till seriösa och relevanta kommentarer så får du kommentera även fortsättningsvis.

Alexander sa...

Jag försöker bara få svar på de frågor som jag vet att jag inte är ensam om att ha efter att ha sett Uppdrag Granskning. Törs nästan lova att en stor majoritet resonerar likadant som jag gör när det handlar om den "rökande mamman". Måhända är ämnet obehagligt,men ändå är det ju krasst så att hon valt att "röka upp" barnets skolresa.

"Jag tror knappast att du har det heller"

Nej,men jag vet flera familjer som enligt egen utsago "svälter" samtidigt som de har råd att skicka pengar till släktingar i hemlandet och även ge sina barn dyra och fina mobiltelefoner.

Kaj Raving sa...

Nä, Alexander, du väljer att sparka neråt och försöker vända bort fokus från de verkliga problemen, inget annat!

Vilket innebär att det var din avslutande kommentar här.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...