08 december 2012

På väg mot årets sista partistyrelsemöte

Så var man på väg mot årets sista partistyrelsemöte genom ett Sverige som är lika kallt som det är vackert i sin vinterskrud. Som vanligt går jag igenom handlingarna på nytt under tågresan och som vanligt är det en massa spännande frågor som ska diskuteras.

Inte minst rapporten från arbetstidsgruppen som jobbar med 6-timmarsfrågan som jag redan har skrivit lite om i ett tidigare inlägg. Men den kommer upp först imorgon. Idag ska vi hinna med att diskutera aktuella politiska frågor, vi ska få en rapport från de distriktsbesök som genomförts av organisationsenheten den senaste tiden. Ska bli intressant att höra om deras erfarenheter.

Vi har också två riktigt tunga frågor att klara av idag. Dels så ska verksamhetsplanen fram till 2014 antas och där kan det säkert bli en del diskussion när vi tvingas prioritera i allt vi vill göra. Att vi måste prioritera är dock oundvikligt. Vi har en liten organisation, med en begränsad budget icke att förglömma, och kongressen gav partistyrelsen en hel del arbetsuppgifter att hantera.

Det är givetvis bra att man gjorde det. Det var viktiga frågor partistyrelsen fick på bordet, men det tar så klart tid och pengar i anspråk att klara av det arbetet. Då måste något prioriteras bort och vissa saker prioriteras högre än andra. Själv tycker jag att ett fortsatt arbete med att bygga organisationen och stödja distrikt och partiföreningar bör ha hög prioritet. För misslyckas vi med detta så riskerar alla andra prioriteringar att falla platt på många håll. Och vad är då vunnet?

Den andra stora frågan som kommer upp idag är uppdateringen av den facklig-politiska plattformen. Efter remissbehandling är det idag ett riktigt bra dokument som förtjänar ett eget inlägg. Jag ska förhoppningsvis hinna med det framöver.

Som vanligt lär man väl vara rätt mör när man lägger sig ikväll och ser fram emot söndagen, som kommer att inledas med ett lokalt exempel på vänsterpolitik från Göteborg. Utöver detta kommer vi att hinna med en rad rapporter, fastslå budgeten för nästa år mm mm, så när jag kommer hem på söndag kväll så kommer jag knappast vara mindre mör.

Men med största sannolikt har jag då hunnit skriva en rapport från partistyrelsemötet på vägen hem genom ett kallt och vackert Sverige. Och när jag kommer hem kan jag sova gott med den vetskapen att jag under helgen dragit ett litet, litet strå till att göra Sverige varmare efter 2014.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...