27 oktober 2012

Rapport från partistyrelsen 26-27 oktober 2012

Trött som tusan efter ett par, som vanligt, roliga och intensiva dagar med partistyrelsen, så rullar jag nu åter hemmåt genom ett kolsvart Sverige och försöker samla tankarna nog för att skriva en rapport. Kan till en början konstatera att en viss "partistyrelserutin" börjar infinna sig, även om jag inte kan beskriva vad det innebär. Eller jo, ett praktiskt utslag av detta kan jag faktiskt beskriva.
Delar av världens bästa partistyrelse!
Vid partistyrelsens möten förs nämligen alltid könsuppdelad talarstatistik och såvitt jag vet så har antalet manliga inlägg varit överrepresenterade vid varje möte som jag deltagit i såhär långt. Jag antar att statistiken förs för att påvisa något och att detta i sin tur ska leda till något när det nu visar sig att det ser ut som det gör. Så resonerade i alla fall jag och beslutade utifrån detta att hålla tyst på mötet.

Eller, nåja, jag beslutade mig för att innan jag begärde ordet så skulle jag avvakta, även om jag tyckte att jag ville säga nåt. Sen skulle jag lyssna in diskussionen och därefter fundera på om det jag ville säga redan var sagt. Gudarna ska veta att det inte var så enkelt, jag har ju så kloka saker att säga. Men det hade faktiskt de andra också, så jag tror att det slutade med att jag gjorde ett enda inlägg under hela mötet. Fast inte f-n hjälpte det, männen var klart överrepresenterade i statistiken ändå, så vad gör man? Kanske läge att påtala saken vid nästa PS i alla fall?

Nåväl, vidare till mötets innehåll, där vi under fredagen diskuterade en konflikthanteringsmanual, en arbetsordning för relationen melllan partistyrelsen och VU (verkställande utskott) och en rapport från organisationsenheten kring arbetet med frågan om vinster i välfärden. Sossarna fortsätter ju att leverera icke-svar i frågan, då känns det skönt att tillhöra ett parti som tar tydlig ställning för att våra skattepengar ska gå till välfärd för alla och inte försvinna som vinst i privata fickor.
Dessutom fick vi en rapport från ett lyckat lokalt exempel. Sådana exempel ska lyftas vid varje PS framöver och den här gången var det Tamara Spiric från Umeå som visade på hur man kan bedriva framgångsrik vänsterpolitik även som litet parti. Bakgrunden till framgången som Tamara lyfte fram var bland annat att man redan 2006 beslutade sig för en tydlig strategi kring media och en massa andra saker - och man häll fast vid den!

Över lag så lät det som om Tamara läste ur manualen för det arbetssätt som partiet nu försöker få att gro i partiet såväl nationellt som lokalt: Våga fokusera och prioritera, alla frågor kan inte kommuniceras samtidigt, då drunknar de i varandra. Samstämmighet och ihärdighet i det politiska budkapet, parlamentariker som är aktiva utanför mötesrummet, våga lansera politiska profiler som kunde ge ett ansikte åt partiet. Med mera förståss. Riktigt intressant och inspirerande att lyssna på var det i alla fall.

Intressant och inspirerande var det också när partisekreteraren Aron Etzler morgonen därpå inledde diskussionen under rubriken Beskrivningen av Vänsterpartiet och konstaterade att vi under alltför lång tid låtit borgarna definiera vad och vilka Vänsterpartiet är. Vi har låtit dem göra det och varit bra på att klanka ner på och späka oss själva istället för att berätta om allt gott som Vänsterpartiet faktiskt gjort. Det måste vi ändra på och bli bättre på att visa att vi har haft en viktig roll i historien och kommer att ha så framöver.

Hur många vet till exempel att Vänsterpartiet var först med att kräva allmänt barnbidrag? Nu är det verklighet och självklart för alla, tack vare Vänsterpartiet. Likadant med barnaga. När Vänsterpartiet ville förbjuda det på 40-talet var vi ensamma i riksdagen. Men vi fick rätt och hur många förespråkar återinförandet idag? Likadant har det sett ut genom åren. Vänsterpartiet har gång på gång varit först med att kräva reformer. Gång på gång säger borgarna (och sossarna) att det är omöjligt. Gång på gång får vi rätt. Ni ska se att det blir likadant i frågan om vinster i välfärden! 

I just denna anda så har nu Vänsterpartiet instiftat ett pris i Jörn Svenssons namn. Jörn, och Vänsterpartiet, kämpade nämligen för HBT-personers rättigheter långt innan det var modernt. Han motionerade exempelvis redan 1973 om att samlevnadslagstiftningen även skulle gälla homosexuella. Priset ska årligen delas ut till någon som arbetat för HBT-personers rättigheter i Jörn Svenssons anda.

Förutom att partistyrelsen sedan diskuterade den varselvåg som nu sveper över landet och dessutom, till skillnad från regeringen, presenterade en konkret åtgärd för att undvika uppsägningar och bevara kompetens, så fick vi riktigt celebert besök. Dror Feiler, en av initiativtagarna bakom Ship to Gaza, kom till mötet och berättade om sin resa, hur maskerade, tungt beväpnade styrkor bordade Estelle och om hur han behandlades som Israelisk fånge. Och medan detta skedde så försökte Sveriges media och regering låtsas om att vare sig Dror, Estelle eller Ship to Gaza existerade.
Aron Etzler inleder om Vänsterskolan.
Bilden snodd av Hediye Guzel.

Efter att partistyrelsemötet avslutats så vidtog det jag såg fram emot mest på resan upp och som jag tveklöst tycker är en av de bästa och viktigaste satsningar som jag sett inom partiet. Nämligen en duvning i Vänsterskolan! Eller, rättare sagt, vi fick en duvning i den politisk översiktskurs, som är en av alla de kurser som skapats hittills och som det är tänkt att partistyrelseledamöterna ska hålla runt om i landet. Nu ser jag verkligen fram emot att bli rejält uppbokad framöver.

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Tina Abed sa...

Tack Kaj! Roligt att läsa om hur du och ni andra i PS arbetar. Härliga är ni och du gör ett kanonjobb. Kram

Kaj Raving sa...

Härligt att du och andra tar er tid att läsa. Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...