21 september 2012

En akt avklarad i Kalmarmoderaternas fars...

Jag brukar avhålla mig från att kommentera andra partiers interna angelägenheter. När det gäller såpan kring moderaternas oppositionsråd i Kalma så gör jag nu ändå ett sällsynt undantag. Eller... det är väl tveksamt om det längre kan ses som en intern angelägenhet med tanke på att det mesta tycks ha skett inför öppen ridå.

Egentligen borde man väl vara tacksam när moderaterna på detta sätt gör ner sig själva. Men den pinsamma historia som denna oppositionsråds-fars har kommit att bli berör inte längre bara moderaterna som parti, utan har dragit ett löjes skimmer över politiken som helhet. Det drabbar därmed även alla oss andra som jobbar politiskt. Men nu är åtminstone den här akten över. Det kan man ju vara tacksam över, även om farsen säkert kan skruvas något varv till framöver och återkomma med fler akter.

Nåväl, man får väl ändå vara tacksam för att moderaterna sannolikt har spolat bort sina chanser inför valet 2014. Dels genom farsen i sig och hur valet av Per-Olof Jonsson som nytt oppositionsråd för moderaterna gick till, med "kupp" och allt och mot medlemmarnas vilja. Chansen att detta är klart nu är nog inte så stor och ett splittrat moderatparti är givetvis ett mindre problem i valrörelsen än ett enat.

Nu har jag visserligen ingen aning om vem vare sig Per-Olof Jonsson eller Linda Blomdahl Petersson är. Har inte hört talas om någon av dem tidigare. Men jag måste ändå säga att det var helt rätt val av person - ur mitt perspektiv vill säga.

Med mitt relativa utifrånperspektiv så vågar jag nämligen påstå att oddsen för att Kalmar slipper se moderaterna som valvinnare ökade rätt radikalt. För medan Linda åtminstone upplevs som lite modern och framåtsträvande så framstår Per-Olof som en riktig moderat - reaktionär, bakåtsträvande och allmänt trött. Och den sortens moderat har väl aldrig gått hem någon annanstans än i Nacka och Vellinge.

Så grattis Kalmar!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...