22 juli 2012

Vi får aldrig låta hatet vinna!

Det enda ondskan behöver för att segra är att det goda ingenting gör - Edmund Burke
Ett år efter det otänkbara terrordådet på Utöya sitter jag här i min lugna trädgård och försöker författa ett blogginlägg. Skriver, raderar, börjar om från början. Allt jag skriver känns futtigt, platt. Alla försök att beskriva mina känslor, mina tankar, då och nu, faller bara pladask, som en våt handduk på ett badrumsgolv.

Skriver, raderar, börjar om från början...

Inser att det finns inget sätt. Ingenting jag kan skriva, inga fomuleringar jag kan tänka ut, kommer nånsin att göra det jag vill beskriva rättvisa. Inte idag i alla fall. Kanske nästa år. Kanske aldrig. Förhoppningsvis aldrig när jag tänker efter.

Tror jag... Men detta vet jag: Terroristen Breiviks idevärld uppkom inte ur ett politiskt vacuum utan har under lång tid har odlats och bejakats av rasistiska och främlingsfientliga krafter - även i Sverige, även idag, ett år efter det otänkbara.

Ansvaret kvarstår för de som odlar hatet, men ansvaret kvarstår även för alla oss som bekämpar hatet att fortsätta kämpa. Att stå upp rasisterna och säga Ni kommer inte att lyckas tysta oss! För om vi ingenting gör så kommer onsdskan att vinna medan vi ser på. "Det enda ondskan behöver för att segra är att det goda ingenting gör".

Vi får aldrig låta hatet vinna!

Bloggat: Linda, Nicklas, Martin, Göran, Ung Vänster, Marlene,

Media: AB1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10SvD1, 2, 3, 4, 5, 6, 7DN1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12SR1, 2, 3, 4, 5Ex1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 6Svt1, 2, 3, 4, GP1
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...