05 maj 2012

”Brändewall vågar vägra verkligheten!”

Jag hade verkligen inte tänkt fortsätta "debatten" med Björn Brändewall (FP) i Östran. Svaret han lämnade på mitt förra inlägg var dock så ut i det blå att jag inte kunde låta bli. Och lite kul får jag erkänna att det är, även om nivån sedan ett tag ligger på en pinsamt låg sluggernivå. Såhär blev i alla fall det svar som definitivt får vara mitt sista:

Hur ska man kunna resonera om den ökande barnfattigdomen med någon som vägrar acceptera att regeringens politik gör skillnad? Som vägrar att acceptera att massarbetslösheten och de många försämringarna i arbetslöshets- och socialförsäkringen, nedskärningarna i offentlig verksamhet och urholkningen av stödet till barnfamiljerna, mm, mm, leder till att redan utsatta människor sparkas ut i fattigdom?
Hur ska man kunna resonera om den ökande barnfattigdomen med någon som till och med vägrar acceptera att Riksdagens utredningstjänst (RUT) förra året visade att barnfattigdomen har blivit högre som en direkt effekt av jobbskatteavdraget? Som vägrar att acceptera att ”medan de barn som växer upp med goda ekonomiska och sociala förutsättningar får det bättre, får de med sämst förutsättningar det allt svårare”, som Rädda Barnen skrivit?

Svaret på frågorna ovan är att man inte kan resonera med någon som vägrar att acceptera hur verkligheten ser ut. Och ja, jag syftar givetvis på Björn Brändewall (FP). Nu får man ju erkänna att Björn Brändewall inte visat något intresse för barnfattigdomen alls, utan har istället lagt allt fokus på att anklaga mig för att jag inte har utgått från en rapport som inte(!) var publicerad när jag skrev insändaren han sen besvarade.

Jag trodde han hade nått sin argumentationsmässiga botten med sitt förra inlägg. Nu visade det sig att han hade en ännu lägre nivå att ta till. För när jag påpekar att jag inte kunnat använda en rapport som inte fanns så vägrar han acceptera även detta. Istället är det plötsligt en annan rapport jag använt enligt honom… Ja, mönstret är lika tydligt som det är tragisk. ”Brändewall vågar vägra verkligheten!” är kanske en slogan vi kan vänta oss till valet?

Barnfattigdomen ökar och Rädda Barnen konstaterar att ”genomgående saknar vi både exempel på politisk handlingskraft och konkreta löften.” Med alliansföreträdare som Björn Brändewall så är detta föga förvånande. För hur kan vi långsiktigt bekämpa orsakerna till barnfattigdomen, när politiker som han vägrar acceptera hur verkligheten ser ut och att politiken som förs faktiskt gör skillnad?

Kaj Raving (V)

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

martin sa...

Vi som har jiddrat på nätet i 20+ år vi känner igen tekniken. Det handlar om att haverera debatten. Han vill helt enkelt inte ha en debatt alls i frågan, så han fokuserar på att få den att spåra ur. På internet kallar vi dem troll, vad kallar man dem i politiken?

Kaj Raving sa...

Frågan är om det finns någon bättre term än troll egentligen? Och man borde ju inte mata dem, men det är svårt att låta bli.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...