19 april 2012

Brändewall (fp) och trovärdigheten

Debatten med Björn Brändewall (fp) på Östrans insändarsida har fortsatt. Mitt försök att ändå bemöta honom med en viss ödmjukhet visade sig vara totalt bortkastad, så jag avslutar debatten såhär:

Ve den som påpekar att regeringen har ansvar för konsekvenserna av den politik som förs. Då ilsknar Björn Brändewall (fp) till och tar till brösttoner. Med en dåres envishet (och en total brist på insikt?) slår Brändewall vilt ifrån sig när jag i en insändare menar att regeringens politik ligger bakom den ökande barnfattigdomen.

För barnfattigdomen fortsätter obestridligen att öka. För att undvika en debatt kring det obehagliga faktumet att regeringen, och Brändewalls eget parti, har skuld till detta, så väljer han att kalla mig lögnare och ifrågasätter min trovärdighet. Som grundval för detta hänvisar Brändewall till att jag inte använt Rädda Barnens senaste rapport när jag skrev insändaren. Istället utgick jag från SCB:s statistik.

Men Rädda Barnens rapport presenterades först 14/3, dvs långt efter att insändaren skrevs. Insändaren publicerade jag på min blogg 13/3, vilket Brändewall måste sett eftersom han hänvisar till det inlägget i sitt svar. Det borde göra det uppenbart till och med för honom att jag inte kunnat använda den rapporten som grund för insändaren.

Den uppenbara verkligheten är dock inget som hindrar Brändewall när han vill kalla mig lögnare. Att Brändewall hittar på saker för att kunna kalla mig lögnare kan jag leva med . Men det är ju inte ett agerande som ökar hans egen trovärdighet direkt…

Värre är det för alla barn som tvingas växa upp i fattigdom för att högerpolitiker som Brändewall fortsätter att förneka att regeringen har ett ansvar för den förda politikens konsekvenser. Detta trots att Riksdagens utredningstjänst förra året visade att barnfattigdomen har blivit högre som en direkt effekt av jobbskatteavdraget.

Kaj Raving (V)

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...