08 mars 2012

Jämställdhet och psykiatri på internationella kvinnodagen

Idag hade Linda och jag en debattartikel inne i Västervikstidningen med anledning av internationella kvinnodagen där vi skriver bland annat:
Sedan borgarna kom till makten har inkomstskillnaderna mellan kvinnor och män ökat. Samtidigt så är det kvinnorna som drabbats hårdast av de stora försämringarna av arbetslöshetsförsäkringen, sjukförsäkringen och föräldraförsäkringen. Och i spåren av det har fattigdomen bland kvinnor ökat. Högerpolitiken har satt sina spår och jämställdheten drivits bakåt.
Artikeln hittar man också på distriktets hemsida. Även den rödgröna landstingsmajoriteten hade en debattartikel inne i Barometern idag, självklart på temat jämställd vård. En jämställd vård är en viktig patientsäkerhetsfråga där både män och kvinnor har allt att vinna på ökad jämställdhet. Självklart gäller det även inom den psykiatriska slutenvården, där jag och landstingsrådet Linda Fleetwood fick möjlighet att praktisera idag, fast på olika avdelningar.

För en industriarbetare som aldrig arbetat med något mjukare än en uppvärmd stålplåt så var det med lite blandade känslor som jag började dagen på avdelning 2 PIVA (psykiatriintensiven) i Kalmar klockan sju i morse. En trilskande stålplåt hanterar man med en slägga och hivar i värsta fall i skrotbaljan. Jag kan avslöja att på PIVA arbetar man på ett helt annat sätt - i det närmaste tvärtom kan man säga...

För vad som slog mig var det ödmjuka förhållningssättet där användandet av tvångsåtgärder ses lite som ett misslyckande som man försöker undvika in i det längsta. Istället är det fysisk och psykisk närvaro man jobbar hårt med, att finnas till hands och lyssna. Att det är ett vinnande koncept visas ju av utmärkelsen de fick just för att ha lyckats minska antalet tvångsåtgärder och, inte minst, av det goda omdöme som personalen fick av den patient jag träffade under eftermiddagen på en annan avdelning.

Det var en lugn dag så jag hann med att få en grundlig genomgång av avdelningens arbete även om det inte blev någon vidare möjlighet att delta i praktiken. Som väl var kanske. Men jag hann ändå få inblick i vissa bitar och fick svar på många av de frågor jag haft. Och så fick jag med mig en del nyttiga synpunkter på vägen dessutom. En nyttig förmiddag på alla sätt med andra ord.

Eftermiddagen, som jag tillbringade på avdelning 1, fortsatte i samma anda. Det handlar givetvis bara om ytliga glimtar av verksamheten som jag fick se, av en betydligt mer komplicerad verklighet. Men det var ju första praktiktillfället som är tänkt att följas av fler, så jag ser det som en nyttig början som ändå bidrog med en hel del aha-upplevelser.

Avslutningsvis så vill jag lyfta det samtal som jag nämnde tidigare och som avslutade dagen där personalen på såväl PIVA som avdelning 1 hyllades. Likaså sjukhusmaten... Visst finns det säkert mycket man behöver arbeta med inom psykiatrin, som på så många andra håll. Men med tanke på all skit som personalen inom psykiatrin fått ta i pressen så tycker att de förtjänar att höra när det finns något positivt att förmedla också.

Så ett stort tack för att jag fick komma idag och ett stort tack för allt det oerhört viktiga arbete ni genomför - varje dag!

Media: DN1, 2, 3AB1, 2, 3, 4, SvD1, 2,
Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

BG sa...

Fler kvinnor än män får jobb.
Så hur går det ihop med din offerkofta som du sätter på kvinnor?

Kaj Raving sa...

Hur går din kommentar ihop med någonting? Den är ju fullständigt irrelevant i förhållande till allt som skrivits i inlägget.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...