09 februari 2012

Snö i Sverige = tågförseningar

Jaha, så var det dags igen. Att resa från Nybro till Stockholm, och komma fram något sånär i tid, visar sig återigen vara en omöjlighet. För mindre än en vecka sedan så blev jag flera timmar sen till mitt första partistyrelsemöte. Nu sitter jag här på ett överfullt tåg och är ändå rätt nöjd med att jag hittills bara är en timme efter i schemat. Jag missar ju förvisso anslutningsbussen till Syning, så vad det blir i slutänden återstår ju fortfarande att se.

Tågkaos är alltså ordet för dagen, precis som det var runt årsskiftet förra året...
Men varför är det då så här? Och måste det vara så? Båda svaren är enkla: Varför? Jo, det är borgarna som sitter i regeringen och inte Vänsterpartiet. Och det det måste givetvis inte vara så att det blir tågkaos så fort det kommer snö om vintern. Det är ett politiskt val det handlar om där regeringen sett till så att järnvägsnätet inte har underhållits eller byggts ut som det borde och blir därför lätt överbelastat.

Dessutom driver regeringen på den långtgående privatiseringen av alla delar av järnvägen. Den svenska järnvägen tillhör europas mest avreglerade och utvecklingen fortsätter, trots att erfarenheter från exempelvis Storbitannien borde avskräcka den värsta privatiseringsextremist. För i och med privatiseringarna kan man inte heller samordna de resurser som finns, utan det blir duttande här och där istället. Händer det något så vill ingen ta på sig ansvaret och innan något görs så måste det göras klart vem som ska stå för fiolerna.

Privatiseringar kombinerat med bristande underhåll och brist på spår gör att konsekvenserna av minsta störning blir stora. Vilket vi ju har sett i många fall. Vänsterpartiet vill istället satsa på den gröna infrastrukturen. Det är satsningar som förutom att de är nödvändiga för att säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft dessutom skulle ge 17 000 nya jobb. 

Detta gör vi genom att sätta stopp för dessa vansinniga privatiseringar och avregleringar. Vi vill råda bot på kaoset genom massiva satsningar på nya järnvägar och kraftigt höjda anslag till banunderhåll. Vi vill stödja den lokala spårtrafiken genom att bygga nya banor och rusta upp lågtrafikerade banor så att de kan användas i stället för att läggas ner. Vi vill också avskaffa statens avkastningskrav på SJ och sänka lönsamhetsmålet så att pengarna man får in kan gå till att förbättra tillgänglighet och service i stället.

Så kan vi bygga ett konkurrenskraftigt Sverige istället för att steg för steg närma oss en infrastrukturell u-landsnivå.

Läs gärna Mikael Nybergs Det stora tågrånet för att få en bra bild av järnvägssverige av idag.
 
Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Kaj Raving sa...

För den som väntat på ersättningsbussar(samt blir bussjuk) både i
Alvesta och i Kalmar är detta uttalande bland det värsta jag hört:
?Buss i stället för tåg kan bli ett alternativ i framtiden eftersom
järnvägen är i ett så dåligt skick." Det sade infrastrukturminister
Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Vad säger industrier som har godstrafik på tåg om det? Även om
ansvarar för läget är delat så är det väl hennes NU?

Om du träffar på Eva Bengtsson Skogsberg i riksdagen eller på tåget
kanske du kan fråga vad ni kan föreslå för att hennes vision om
punktliga tåg ska ha en chans någon gång!
Hon skriver mycket trevligt på Östran, men jag saknar något konkret
förslag.
Från Länsbänken - Punktlighet är viktigare än snabbhet
http://ostran.se/OPINION/Punktlighet-aer-viktigare-aen-snabbhet

Hälsningar
Karin Kirkland
Flitig tågresenär mellan främst Kalmar och Göteborg

Kommentaren kom som mejl och är upplagd som kommentar av mig efter att jag fått ok för det.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...