12 februari 2012

Sen rapport från partistyrelsemötet

Här kommer sent omsider en kort rapport från mitt första riktiga partistyrelsemöte som hölls på vackra Syninge kursgård. Min ambition är att jag ska göra det efter varje styrelsemöte. Helst lite närmare inpå givetvis men veckan har varit fylld med bland annat äldreomsorgskampanjande och ytterligare några dagar på Syninge. Nu ska jag försöka hinna med en kort rapport innan det bär av mot Skåne.

Fredag: Mötet började inte formellt förrän på lördag morgon men vi startade på fredagen för att hinna med lite utbildning. Vi är ju ett gäng nya i styrelsen som behöver komma in i styrelsearbetet. Fredagen inleddes dock med att alla fick presentera sig. Eller rättare sagt; intervjua någon annan utifrån några givna frågor, som musik man lyssnar på för att bli på gott humör, känd person man vill äta middag med osv, som man sedan presenterade svaren på.

Eftersom jag åkte tåg och det hade snöat så blev jag dock försenad och fick presentera mig själv. Men det funkade det också och jag tycker inte det var några problem att bli "en i gänget". På det hela taget så tycker jag att alla nya har tagit för sig och under mötets gång så var det aldrig tydligt vilka som var nya och vilka som var gamla i PS.

Resten av fredagen ägnades främst åt information kring partistyrelsens roll och den nya kansliorganisationen, som är en sammanslagning av riksdagskansliet och partikansliet. Nu är allt samlat i en organisation under partistyrelsens, med en samlad ekonomi och en gemensm ledning och styrning, där det är tänkt att partistyrelsens prioriteringar och beslut ska genomsyra arbetet i hela organisationen. Blir nog riktigt bra!

Lördag: Under lördagen inleddes som sagt det formella mötet. Förmiddagen ägnades främst åt diskussioner och genomförande av valen av partisekreterare och till VU. Det var över lag bra diskussioner även om det fanns rejäla åsiktsskillnader i styrelsen, framför allt kring partisekreterarrollen. Men skillnaderna ventilerades och nu har vi valt världens bästa VU med Aron Etzler som partisekreterare. Det kan bara bli bra med ett sånt supergäng!

Eftermiddagen fylldes av en kort uppföljning av kongressen och en diskussion kring aktuella politiska frågor. Det sistnämnda handlade mycket om Euro-pakten och den ekonomiska krisen. Det är en tragedi i många akter som är långtifrån över än. Men Jonas var oerhört duktig på att reda ut vad som händer. Det märks att det är hans hemmaplan.

Och på tal om hemmaplan så höll Ulla i lördagens utbildningspass som handlade om budgetmotionen och hur arbetet med den går till, samt vilka frågor vi kommer att lyfta. Det handlar främst om investeringar som ger fler jobb och bättre välfärd med investeringar i grön infrastruktur och ett generationsväxlingsprogram med satningar på 25 000 nya jobb inom välfärden istället för sänkt krogmoms. Full sysselsättning är det överordnade målet i den ekonomiska politiken.

Jag hann inte riktigt skriva klart innan jag åkte utan får försöka avsluta nu när jag har en liten stund på tåget. Men söndagen avslutningsvis vill jag minnas ägnades mest åt lite formellare ärenden utan något spännande att rapportera om. Över lag så tycker jag att även om det var en del skarpa åsiktsskillnader så var det bra diskussioner och jag tror och utgår ifrån att alla accepterar och arbetar utifrån de beslut som tagits i styrelsen.

Så det var en sporadisk rapport och jag har säkert missat någon punkt som kanske hade varit värd att redovisa. Min ambition är som sagt att jag efter nästa partistyrelsemöte ska kunna rapportera snabbare och förhoppningsvis lite utförligare.

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...