06 januari 2012

Kongressen beslutade om förbud mot bemanningsbranschen!

Partistyrelsevalet är gjort och nu väntar jag på att det ska räknas färdigt. Spännande nu givetvis. Men redan har dagen bjudit på en seger. Kongressen har nämligen redan beslutat att Vänsterpartiet ska arbeta för att bemanningsbranchen ska förbjudas. Ett ställningstagande som jag är övertygad om att partiet har allt att vinna på.

Detta trots att min motion om detta inte ens varit uppe ännu, utan det handlar om att en skrivning om detta har förts in i Strategidokumentet. Min motion anses alltså därmed också vara besvarad av partistyrelsen. Hela frågan vanns nästan utan diskussion och Vänsterpartiet är nu det första av riksdagspartierna som kommer att agera för ett förbud av denna avart på sveriges arbetsmarknad. Jippie!

I övrigt så har givetvis en rad bra beslut tagits, men de som fått störst utrymme är givetvis det om delat ledarskap, som ju avslogs. Samt givetvis, inte minst, valet av Jonas Sjöstedt som ny partiordförande efter Lars Ohly. Båda delarna anser jag var bra beslut och jag ser nu oerhört positivt på partiets framtid.

Nu väntar jag spännt på att räkningen av rösterna ska bli klar...

Mycket har skrivits om kongressen idag: AB1, 2, 3, 4, 56, 7Ex1, 2, 3, 4, 5, 6, DN1, 2, 3, 4, 5,

4 kommentarer:

martin sa...

Jag jublade när jag hörde det på TV4 nyheterna! Att sedan reporten passade på att idka lite politisk motpropaganda emot just detta kunde jag ha överseende med, glad som jag var sket jag i att folk matades med propaganda på nyhetsplats i det fallet. Nu finns frågan om bemanningsföretag på den politiska agendan och då kan saker hända även om förbud ligger i framtiden så är förhandlingspositionerna satta idag och en tydlig signal har skickats till branschen!

Hoppas du får en plats! Beslutet är bra, men ett beslut behöver folk bakom det också! Håller tummarna!

Kaj Raving sa...

Visst var det kul! Trodde aldrig att det skulle gå så lätt. Dessutom fick jag beskedet att jag kom in bara en liten stund efter jag postat inlägget.

martin sa...

Två besked som gjorde min dag! Säkerligen din också!

Kaj Raving sa...

Definitivt Martin =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...