30 november 2011

Nyttigt att träffa Lärarnas Riksförbund

Det har varit mycket kommunalpolitik här på bloggen ett tag och det kommer väl kanske att fortsätta vara så ett tag eftersom jag blivit inblandad i den kommunala politiken på ett helt nytt sätt sen jag tog över platsen i Barn & Utbildningsnämnden. Efter nyår så tar jag dessutom över platsen som ersättare i kommunstyrelsen...

Nåväl, som jag skrivit tidigare så har jag fått kickstarta för att sätta mig in i verksamheten. I förra veckan var jag därför på studiebesök på Åkrahällsskolan och Transtorpskolan för att få en bild av vad de föreslagna besparingarna där skulle innebära. Det var väldigt nyttigt.

Nyttigt var det också att träffa Lärarnas Riksförbunds styrelse i Nybro, vilket jag gjorde igår. Nyttigt men knappast så upplyftande var det jag fick höra. Som att två av deras kollegor precis hamnat på sjukhus efter att ha gått in i väggen. Eller att en tredjedel av lärarna i Nybro funderar på att sluta som lärare eller byta kommun. Och detta innan besparingarna ens beslutats!

Inte utan att man får ont i magen när man hör vilka konsekvenser det får när regeringens väljer att prioritera sänkt krogmoms före välfärden. Fast det hjälper ju inte att jag stoppar huvudet i sanden. Nu har jag i alla fall sett några av dem som drabbas i ögonen och vet åtminstone vad besluten som antagligen kommer att tas leder till. Förhoppningsvis hinner jag träffa det andra lärarfacket, Lärarförbundet, också innan besparingsbesluten ska tas nästa onsdag.

Imorgon bitti är det presidiemöte med BUN (Barn & Utbildningsnämnden). Då ska vi diskutera konsekvensbeskrivningen av nedläggningen av Transtorpskolan. Varför det nu ska diskuteras eftersom fullmäktige har beslutat att inte renovera skolan, utan valde att prioritera ishallen istället. Ett beslut som bara Vänsterpartiet reserverade sig mot. Och en renovering är snarast en förutsättning om man ska kunna behålla skolan.

Imorgon  kväll är det sen dessutom öppet möte i Alsterbro angående den eventuella flytten av högstadiet därifrån. Det är en besparing som jag också ställer mig alltmer frågande frågande till, även om jag i dagsläget har svårt att se något alternativ. Kanske kan morgondagens möte räta ut frågetecknen.

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...