10 november 2011

Lägg inte ner Transtorpskolan!

Igår var jag på mitt första möte på Barn & Utbildningsnämnden. Den största frågan på dagordningen var givetvis de besparingar som nämnden står inför framöver. Inga nya beslut om besparingar tog, däremot gavs ett antal utredningsuppdrag där förvaltningen fick i uppgift att utreda konsekvenserna.

Det var ett uppdrag om att utreda konsekvenserna av en besparing på introduktionsprogrammen på gymnasiet, en besparing som skulle slå stenhårt mot de elever som är absolut mest utsatta redan. Det är jag rätt säker på att utredningen kommer att visa också. Sen ska man se över vad en neddragning på skolbibliotikarierna kan innebära. Jag fick också igenom att man även skulle utreda konsekvenserna av vad en neddragning på städningen leder till. Jag har rätt svårt att se att utredningarna skulle kunna komma fram till något som skulle kunna få mig att ställa mig bakom dessa besparingar.

Sen gavs också ett uppdrag att utreda och göra upp en tidsplan för en nedläggning av Transtorpskolan i Paradiset. Ett helt galet beslut som jag självklart reserverade mig emot, vilket man kan läsa om här.
Skolan ligger i ett område med ett stabilt och relativt jämnt elevunderlag och har även placerings-, utrymmes och lokalmässigt många fördelar, även om lokalerna givetvis behöver renoveras. Med tanke på att i princip inga investeringar gjorts i byggnaderna sen de byggdes så kunde det ju vara dags för det nu. Men skolgården är relativt stor och planlösningen bra för barn och undervisning utan korridorer och trappor. Dessutom är det nära både till natur och till stan med biblioteket och annat.

Dessutom finns det ett stort behov av förskolelokaler som åtminstone till viss del kan lösas genom att man renoverar och nyttjar de lokaler som finns lediga istället för att bygga nytt eller använda sig av tillfälliga lösningar. Att utreda en sådan långsiktig lösning vore betydligt klokare än att utreda en nedläggning av skolan.

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om, , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...