28 november 2011

Kommunfullmäktige prioriterade ishallen framför barnen

Kommunfullmäktige ikväll var en lite sorglig tillställning som ändå kommer att resultera i flera inlägg. Jag och Anders Svensson, som för kvällen ersatte Mariann Karlsson, var uppe i flera frågor. Det genomgående mönster var dock att alla övriga från höger till vänster (nåja, sossar då) mest var intresserade av att ta död på all eventuell debatt.

Den enda lilla ansatsen kom efter att jag varit uppe och för Vänsterpartiet yrkat att alla investeringar som inte är riktade mot barn och unge eller är nödvändiga ur arbetsmiljösynpunkt fick anstå tills vidare. I praktiken så innebär det att vi vill avslå investeringarna på ishallen, utom i den del som gäller nödvändiga arbetsmiljöförbättringar och vill istället att en seriös satsning görs på skola och förskola i Transtorpområdet.

Detta fick de båda centerpartisterna Karin Helmersson och Lars-Gunnar Hellström att gå upp och hävda att i princip alla de trettio miljoner som nu ska satsa på Victoriaområdet handlade om satsningar på arbetsmiljö och säkerhet och undrade vad jag hade emot satsningar på det. Faktum är att jag inte har nåt emot satsningar på Victoriaområdet. Tvärtom så är det säker angelägna satsningar det handlar om.

Men en nedläggning av Transtorpskolan drabbar inte ”bara” barnen där utan även barnen på Fagerslättskolan, där barnen troligen ska trängas ihop. Det handlar om hundratals elever, och lärare förstås, som får en ytterligare försämrad arbetsmiljö. De som drabbas hårdast av detta är de elever som redan har det svårast.

Och faktum är ju att en prioritering nu behövde göras och då väljer jag att prioritera barnens arbetsmiljö främst. Och när jag frågade varför de tyckte att det var så angeläget att försämra den arbetsmiljö som små barn dagligen vistas i så fick jag, föga förvånande, inte något svar på det.

Vänsterpartiet anser att barnens bästa ska gå i första hand! Så istället för att lägga ner skolan och investera i ishallen så borde Nybro kommun satsa på barnen och investera pengarna i Transtorpskolan. Eller som det stod på ett av barnens plakat när de demonstrerade i kommunhuset häromveckan: Transtorpskolan är viktigare än ishallen!

I övrigt så fick jag också svar på min interpellation idag, vi lämnade in vår motion om sänkta arvoden och så finns det anledning att ta upp frågan om hur man bemöter medborgarna i fullmäktige. Men mer om det en annan gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Ilhan sa...

Vilket jävla smuts!

http://ilhan.nu/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...