04 oktober 2011

Ny recencion på gång, nu av en politisk roman

Igår trillade ett nytt recencionsexemplar, av en bok som snart kommer ut, ner i brevlådan. Att ha en blogg har uppenbarligen sina fördelar =)

Tidigare har jag ju haft förmånen att recencera Jordens herrar - Slaveri, djurförtryck och våldets försvarare av Pelle Strindlund och Motståndets väg - Civil olydnad som teori och praktik av Pelle Strindlund och Stellan Vinthagen. Båda de böckerna är lite fackbetonade, om än lättlästa, och extremt politiska till sitt innhåll.

Nu var det istället en skönlitterär bok som damp ner i brevlådan, om än uppenbarligen tydligt politiskt färgad. Boken heter 2017 och är skriven av John Lapidus, en författare som jag hört talas en del om men som jag aldrig läst nåt av. Vilket givetvis till stor del hänger ihop med att jag nästan aldrig läser någon skönlitteratur. Men nu ska alltså undantag göras och utifrån baksidestexten så verkar boken lovande.

Året är 2017 och Håkan Juholt är statsminister. I Tyskland vill den nystartade Rörelsen
införa ett samhällssystem som frigör tid och minskar kapitalets makt över människor och miljö.
Nu föds samma tanke även i Sverige. Folk samlas i tusental på gator och torg.
En utmaning för hela Europa men också för socialdemokraten Anders Bergman som känner trycket från avhoppade partikamrater och pressas av kommunisten Mia Lundström när deras vägar åter möts.
Med tanke på att boken dessutom verkar vara upplagd precis som jag vill ha det så ser jag fram emot att läsa lite skönlitteratur.

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande att läsa vad du tyckte sen då!
/Christine

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...