01 oktober 2011

Branschen vill öka vinsterna – då lyder regeringen

Över 1,5 miljon! Det blir kostnaden per arbetstillfälle om regeringens främsta jobbreform i höstbudgeten får den effekt som Anders Borg (m) hoppas på. Han hoppas nämligen på att den sänkta restaurangmomsen ska leda till 3500 nya jobb. En utvärdering som gjordes nyligen av motsvarande sänkning i Finland visade dock att antalet nya jobb i själva verket blev... noll (0)!!!

Ändå försöker man framställa det som en jobbsatsning. Vilket skämt! Sanningen är helt enkelt att det hela är ett beställningsjobb från Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, som i år utsetts till årets lobbyorganisation för just kampanjen för sänkt restaurangmoms. Branschen vill öka vinsterna – då lyder regeringen.

I Vänsterpartiets budget i riksdagen ligger istället satsningarna på jobb i välfärden. De 5,4 miljarder som regeringen lägger på att öka vinsterna för restaurangföretagarna går i vår budget till en större generationsväxling i arbetslivet, vilket innebär att 25 000 nya undersköterskor, lärare, sjuksköterskor osv. kan anställas i välfärdssektorn. Det är en riktig jobbsatsning!

Kaj Raving (V)

Lästips: Linda om att vi bör byta regering för de psykiskt sjukas skull, Göran om de påbörjade avtalsförhandlingarna och Jöran om närradio och vegankorv

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Sixx sa...

Jag kommer dock kunna anställa 1 person extra över hela sommarhalvåret på mitt ställe. Det skulle jag aldrig vågat innan. Min första sammanhängande semester på 10 år. Likadant för vänner som driver restauranger, de kan och kommer ta in mer folk så de kan vara hemma mer. Jag känner ingen restaurangägare som jobbar under 60 timmar i veckan just nu.

Restaurangbranschen har i stor utsträckning väldigt dålig vinst, snittet ligger på 1.5% av omsättningen. Om vi nu på sikt får mer pengar över i företagen vågar vi i framtiden satsa på att utveckla och expandera våra företag.

De sista 5 åren har vi fått väldigt stora utgifter på dyra kassaapparater, tillsynsavgifter mm som i mitt fall har gjort att jag dragit ned på timmar för extraanställda.

Kaj Raving sa...

Bra för dig. Jag tror inte för ett ögonblick att det är en dans på rosor att driva en restaurang. Ingenting tyder dock på annat än att effekterna av momssänkningen blir annat än marginella ur sysselsättningssynpunkt och att det handlar om ett oerhört slöseri med skattemedel.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...