11 augusti 2011

Sorgsen och lättad över Lars Ohlys besked

Så var det alltså klart - Lasse ställer inte upp till omval på kongressen i höst. Jag har inte kommenterat det på bloggen ännu, inte på nåt annat sätt heller i någon större omfattning för den delen. Dels beror det på tidsbrist, men framförallt på att det är lite omtumlande och faktiskt lite jobbigt. Inte för att beskedet var så oväntat, eller för att jag skulle ha några särskilda band till Lasse som min gode kamrat Micke. Men ändå...

Och nog är det sorgset alltid. Jag tycker att Lasse har gjort ett bra jobb som partiledare och han lär fortsätta göra ett bra jobb för partiet även i en annan roll än partiledarens. Och jag tror att han hade fortsatt göra ett utmärkt jobb som partiledare även fortsättningsvis. Det är få som kan fånga en publik, oavsett storlek, på det sätt som han gör. Och, som min gode kamrat Nicke skrev på Facebook:
En av Lars Ohlys många förtjänster är att hans ledarskap har inneburit att flera andra partikamrater har kommit fram och några av dem känner sig mogna och har så mycket självförtroende att de nu står till valberedningens förfogande. Det visar på styrka för vårt parti.
Det är onekligen en styrka både hos Lasse och vårt parti. Det bidrar också till att beskedet gör mig lättad. Det gör nämligen det hela så mycket lättare för mig och, tror jag, för hela partiet. Nu slipper man rösta mot någon utan röstar istället för någon. Inte för att jag vet hur jag hade röstat om Lasse hade varit kvar, men nu slipper jag fundera på det alls, utan kan koncentrera mig på de kandidater som är kvar och eventuellt kommer till snart (troligen/förhoppningsvis exempelvis Rossana Dinamarca som kommer till Nybro nästa vecka).

Det kan bli svårt nog att välja bara det med det starka startfältet, även om min favorit ännu inte ingår där.

Kommenterat har många gjort, lokalt exempelvis ovan nämnda Nicke som förespråkar delat ledarskap, vilket jag är mycket tveksam till. Det ser jag fram emot att diskutera. Även min lokala blogg-kamrat Birgitta har kommenterat. Och så Micke då förstås! Utöver dessa kan exempelvis Jonas sjöstedt, Jöran Gaderlund, Fredrich Legnemark, Jens Holm och Ilona Szatmari Waldau nämnas. Och Emil Broberg får rätt kan jag konstatera.

Media: Smp, Bar, AB1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, Ex1, 2, 3, 4LO-tidn1, 2, 3, DN1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8SvD1, 2, 3, 4, 5GP1, 2, Svt1, 2,
Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...