04 augusti 2011

Hans Linde träder fram som partiledarkandidat

Nu träder Hans Linde fram som en fjärde kandidat som sagt sig vara villig att leda Vänsterpartiet in i framtiden. Det är bra att vi får öppen process med många kompetenta kandidater! Och Hans platsar definitivt i den skaran. Oavsett vem (eller vilka) som framöver väljs, så är jag glad att det nu är så pass många som är villiga att ta ansvaret för att leda partiet in i framtiden. Tidigare har förutom Lars Ohly även Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson klargjort att de kandiderar till partiledarposten.

Lasse behöver väl knappast någon presentation efter att suttit som partiledare sju år. Jonas är kanske mest känd, åtminstone för mig, som tidigare EU-parlamentsledamot, men sitter sedan valet i riksdagen. Ulla är partiets ekonomisk-politiske talesperson och vice gruppledare för Vänsterpartiet i riksdagen. Tunga kandidater med andra ord! Men Hans är inte heller någon politisk lättviktare utan talesperson i utrikespolitiska frågor och hbt-frågor, samt gruppledare i riksdagsgruppen.

Det är bra att vi nu får fler kandidater till posten, även om jag fortfarande saknar min favoritkandidat - Josefin Brink, som jag tror skulle vara outstanding som partiledare. Hon är färgstark både bildligt och bokstavligen! Vass och rapp i repliken, stort förtroende i fackliga led och som jag upplever det, ett grundmurat förtroende bland medlemmarna. Bara för att nämna något. Dessutom kan man ju inte komma ifrån att vore på sin plats med en kvinna som partiledare i Vänsterpartiet!

Men "andrahandsvalen" som det ser ut nu är inte på nåt sätt dåliga - tvärtom! Och det får man ju säga är en styrka att ha en sånt bra gäng att välja på. Av dessa är Jonas den jag vet minst om, men han gjorde bra ifrån sig i Bryssel och är onekligen populär i breda led. Han har precis som Lasse en bakgrund i facket, vilket definitivt är ett plus i mina ögon. Sägs också kunna locka sossar, men jag vet inte om det är menat som nåt bra eller dåligt...

Men populär är otvivelaktligen även Lasse, oavsett medias bild. Framför allt så är det många som tycker att han är "rak och ärlig" (underförstått då givetvis till skillnad från politiker i allmänhet). Dessutom är han en strålande talare och har förmågan att tala med människor på ett lysande sätt både i små och stora sammanhang. Det är en egenskap som definitivt inte ska underskattas! Vad som främst belastar honom är att han förknippas så starkt med det misslyckade Rödgröna samarbetet.

Ulla får väl ses som mer av en doldis i sammanhanget, både bland medlemmar och allmänhet. Hon är kanske inte så färgstark, men hon har varit en klippa i de ekonomiska debatterna! Och jag tycker att hon har vuxit efter valet. Frågan är hur väl hon skulle "sätta sig" hos media och allmänhet? Kanske skulle fungera bäst i en duo med någon mer färgstark. Ulla och Josefin...? Skulle seriöst kunna vara en vinnarkombo!

Hans då. Ung, snygg, välklädd och trevlig. Dessutom typ den enda som kan sätta Carl Bildt på plats i de utrikespolitiska debatterna! Har kanske inte hunnit göra sig ett namn i de bredare leden ännu men annars har jag svårt att hitta något som egentligen talar mot honom annat än att det vore synd att mista honom som utrikespolitisk talesperson. I själv verket så känner jag att han har vuxit som kandidat efterhand som jag har skrivit här...

Precis som Ilona har jag inte beslutat ännu vem som är "min kandidat" (bortsett från Josefin) och skulle gärna se fler kvinnliga kandidater. Det finns ju många förutom Josefin och Ulla som skulle klara av att leda partiet alldeles utmärkt, men vice partiordföranden Rossana Dinamarca ligger väl närmast till hand att nämna. Vi har ju dessutom frågan om delat ledarskap att ta ställning till, där jag inte heller har beslutat mig ännu, även om jag än så länge lutar mot ett nej i den frågan.

Men avslutningsvis: ska vi byta partiledare så beror det främst, som jag ser det, på att ett partiledarbyte i sig skulle ge en vitamininjektion både inom och utom partiet. Alltså alldeles oavsett Lasses fördelar eller brister. Däremot så måste jag återigen lufta min oro för att man ser ett partiledarbyte som en quick-fix som gör att man slipper ta tag i andra saker och se till sitt eget ansvar för partiets framtid. Det funkar inte att sitta och vänta på att någon "där uppe" ska göra något! Om inte vi andra tar vårt ansvar för att stötta, arbeta och hjälpa till så spelar det knappast någon roll vilken partiledare vi har.

Bloggat: Jonas Sjöstedt, Jinge, Ilona Waldau, Patrik Renfors, Ove Nordström,

Media: SR1, 2, Ex, DN, SvD, AB1, 2,
Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...