06 juli 2011

Lång dag i Almedalen med bra tal av Lars Ohly

Det har varit en lång dag i Almedalen. Den började klockan åtta med ett seminarium om vegetarisk mat i offentlig verksamhet och fortsatte sedan under förmiddagen med ett seminarium om folkhälsopolitik ur ett genusperspektiv. Båda var oerhört intressanta så förhoppningsvis så ska jag hinna och orka skriva något mer om dessa vid ett senare tillfälle.

Annars var det ju Vänsterpartiets dag i Almedalen idag, så det blev ju mycket häng i vårat tält där jag också lyssnade på några intressanta seminarier mellan varven. Eftermiddagen upptogs dessvärre till stor del av att försöka hitta nån j-a restaurang som serverade hyfsad vegansk mat till kvällen. Visby är verkligen rena öknen på det vegetariska området, med tanke på hur många restauranger som finns.

Just den biten löste sig dock när jag träffade ett gäng från Köttfri måndag som kunde tipsa om en restaurang strax utanför Österport, Etage. Det visade sig vara ett lyckokast! Kocken var jättepå och engagerad och maten blev suverän när vi sen gick dit och åt. Dessutom var det en riktig åretomrestaurang och personalen var supertrevlig, så det är verkligen ett ställe jag kan rekommendera!.

Nåväl, åter till Almedalen så var ju ändå dagens höjdpunkt givetvis Lasses tal. Och jag måste säga att det var ett bra tal av Lasse! Ett klassiskt vänstertal beskrivs det som, och det kanske det var. Jag tycker i alla fall att det var tydligare ideologiskt än på länge och är nöjd med att han lyfte exempelvis sex timmars arbetsdag, en fråga som jag varit kritiskt till att det känts som man inte riktigt velat kännas vid på ett tag från ledningens håll.

Givetvis tog han upp många andra viktiga saker också, som Ship to Gaza som fortfarande inte släpps ur hamnen i Grekland. Andra frågor som han tryckte hårt på var det feministiska och antirasistiska arbetet, då vi dessvärre står alltmer ensamma i kampen. Även om talet inte innehöll några vidare nyheter så kändes det ändå väldigt framåtsyftande, vilket var skönt.

Och slutligen då, på tal om framtiden, så kommer man ju inte runt diskussionen om partiledarposten efter "nyheten" om att Jonas Sjöstedt kandiderar till posten. Än har jag ju själv inte luftat några tankar kring hur jag ställer mig i "striden". Mest för att jag inte riktigt vet själv ännu hur jag ställer mig. Men så mycket kan jag avslöja att om det ska bytas partiledare så är Josefin Brink en av mina absoluta favoriter av många olika anledningar. Inte minst för att hon har ett stort förtroende i fackliga led, vilket är viktigt för mig. Plus att jag tycker att det är dags för en kvinna igen och Josefin är en kvinna med stor potential tror jag.

Men, som sagt, det finns fler anledningar, och fler duktiga kvinnor och män att välja på. Däremot är jag fortsatt skeptisk till delat ledarskap. Men oavsett vad jag tycker så avgörs frågan först på kongressen och till dess hoppas jag på att vi får en öppen process där det är medlemmarna och inte media som avgör vem (eller vilka) som ska leda partiet in i framtiden.

Media: AB1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 910, 11, 12Ex1, 2, 3, 4, 5, 6, 7SR1, 2, 3, 4, 5, 6SvD1, 2, 34, 5DN1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Svt1, 2, 3, 4, 5, GP1, 2, 3,
Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...