18 juni 2011

Lyckad dag på Vänsterforum

Idag startade Vänsterforum på Ölands folkhögskola med två dagar fyllda av utbildning, politik och och trevlig samvaro. Ett 40-tal vänsterpartister från Kalmar län hade samlats för att under denna första dag lyssna på EU-parlamentarikern Anna Hedh (s), riksdagsledamoten Josefin Brink (v) och landstingsrådet Linda Fleetwwod (v).

Dessvärre blev Josefin Brink, som skulle talat kring boken Sälj hela skiten (en skitbra bok för övrigt), sjuk i sista stund. Istället fick undertecknad hoppa in med bara några timmars varsel och tala om kampanjen Världens bästa sjukvård. Som väl var så hade jag en presentation sen innan som jag kunde använda som grund, men jag fick ändå modifiera och uppdatera den en hel del.

Därför blev det bara med ett halvt öra som jag lyssnade på Anna Hedh när hon berättade om det ojämställda EU. Det jag hörde var dock oerhört intressant - och skrämmande, som när hon berättade om hur EU-parlamentariker öppet i plenum talar om att just deras hora (deras ordval) minsann tycker om sitt jobb. Och det utan att särskilt många höjer ögonbrynen! Linda lyssnade noggrannare.

Att ersätta Josefin Brink är knappast den tacksammaste uppgiften man kan få, men ämnet engagerade. Diskussionen kring privatisering, riskkapitalbolag och vinster i vården tog bra fart och jag fick bryta av flera gånger för att komma vidare. Flera gånger kom vi också in på omsorgen och problemen med "valfriheten" där likaså kom vi in på apoteken och alla problem som avregleringen där fört med sig. Med tanke på förutsättningarna så är jag nöjd med min insats och väldigt nöjd med de diskussioner som blev. De behövdes!

Landstingsrådet Linda Fleetwood fick äran att avsluta dagens utbildningspass med att tala om den föga heta, men viktiga, fråga som regionfrågan utgör. Hon inledde dock med att jämföra våra vallöften med vad vi faktiskt fått igenom i landstingspolitiken efter ett drygt halvår. Det visade sig vara det mesta, även om mycket av naturliga skäl är saker som bara är påbörjade än. Men det betyder ju givetvis inte att det inte finns mycket kvar att arbeta med och för.

Det visade sig dock att regionfrågan också engagerade och Linda fick efter en inledning och några provocerande frågor för deltagarna att bita i igång en riktigt intressant diskussion. Inte minst kring hur vi ska kunna bevara och utveckla demokratin i den nya regionen, oavsett vilken den nu blir. Fler tvingande folkomröstningar var en intressant tanke som lyftes bland flera andra kring att utveckla den deltagande demokratin.

Efter Lindas pass var det dags för mig att åka hem. För övriga deltagare, som skulle övernatta, väntade dock middag, underhållning och allmänt samkväm. Och, kan jag tro, en gnutta politik till, som uppladdning inför fortsättningen imorgon. Och den är jag säker på blir lika lyckad som denna dag även om jag inte kan delta =)

Så ett stort tack till arrangörerna Sonia Lindell och Anders Svensson. Det här har ni gjort bra!

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...