25 april 2011

Lyckat påskupprop i Kalmar

Utförsäkra inte mera - börja rehabilitera. Så skanderade talkören som prästen Anders Göransson från Birgittakyrkan lyckades få igång. Han var en utav talarna på Påskuppropet i Kalmar som blev en lyckad och välbesökt tillställning trots, eller kanske tack vare, vackert väder och påskledighet.

Runt om i Sverige har tusentals människor, liksom i Kalmar, idag protesterat mot regeringens utförsäkringslinje. Tomas Jonsson var på plats i Kalmar och tog bilder av arrangemanget.

Marcus Bornlid, en av initiativtagarna, höll ett öppningsanförande och stod också för musiken, tillsammans med Jasmine (som jag inte känner till efternamnet på men som hade en fantastisk röst). Sen följde förutom Anders en rad talare. I ordning var dessa:

Christine Holmberg, själv drabbad, berättade sin historia så att många hade svårt att hålla tårarna borta
Bertil Dahl (V), kommunalråd och ansvarig politiker i personaldelegationen i Kalmar kommun talade om hur regeringens utförsäkringslinje slår mot personalen
Cathrine Pålsson Ahlgren (kd), var med och tog beslut om de nya sjukreglerna men ångrar sig idag. Om vad hon sa skulle man kunna säga mycket, men det har redan Leine gjort, så jag lämnar det därhän
Mikael Nilsson, Samhallsuppropet, höll ett strålande tal där han bland annat påminde om hur högern applåderade när de nya reglerna  drevs igenom trots massiv kritik från de flesta remissinstanserna
Anders Göransson, som nämnts präst i Birgittakyrkan
En representant från föreningen Urkraft (minns tyvärr inte namnet) höll kort känfullt anförande
Peter Danielsson, IF Metall talade om att sjukförsäkringsfrågan är en viktig facklig fråga också, inte minst eftersom 200 IF Metallare nu utförsäkras - varje månad
Anne-Katrin Foss, också drabbad, berättade även hon sin historia. Det var tur att jag hade solglasen på för det blev oerhört känslosamt både för henne och för alla oss som lyssnade (jag gick runt med namninsamlingen då och det var många som var oerhört rörda. Det var inte så svårt att få underskrifter)
Lena Hallengren (S), riksdagsledamot och vice ordförande i socialutskottet fick avslutningsanförandet

Jag vill tacka mina arrangörskamrater för ett fantasiskt jobb på kort tid. Och tack all som var på plats. Alldeles särskilt vill jag tacka Anne-Katrin och Christine som trots sina svåra situationer har gjort stora insatser i arrangemanget och inte minst för att de delade med sig av sina historier. Påskuppropet fortsätter nu i Solrosuppropet tills vi fått igenom verkliga förändringar i sjukförsäkringen!

Jag avslutar med några rader från Christines egen berättelse:

Ständigt far jag illa över hur mitt liv har blivit.
Mår ständigt dåligt, orkar inte leva ett riktigt liv med intressen.
Jag tar mig igenom dagarna med möda – var dag är en kamp.
[...]
Jag har kämpat för mitt mående, för min vardag, för mina barn, för mitt liv. Mot fk, af, läkare och omgivningen.
En kamp som kräver otroliga mängder energi, energi som jag saknat, som jag behövt för att återhämta mig och tillfriskna.
Och resultatet har ju inte blivit bättre, tvärtom…
Varför kämpa?
[...]
Men en sak är säker – jag har inte valt att bli sjuk.
Och jag vill inget hellre än att bli bra igen och kunna vara en vanlig människa med ett vettigt liv.
Ingen väljer att bli sjuk! Med de orden så kan det vara dags att påminna om de nämnda applåderna igen.





Bloggat: Annarkia, Leine, Peter Högberg, Seglora Smedja,

Media: AB1, 2, 3Ex1, 2DN, SvD, Nyheter24, Bar, SR,
Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , ,  

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...