09 mars 2011

Härskarteknik i landstingsfullmäktige?

Här kommer en första rapport från mitt första landstingsfullmäktige som politisk sekreterare för Vänsterpartiet i Kalmar läns landsting. Mitt landstingsråd Linda Fleetwood är ansvarig för psykiatrin inom landstinget och hade till landstingsfullmäktige fått en fråga från en medborgare i Emmaboda angående den psykiatriska vården. Frågeställaren vill se en förstärkning av den psykiatriska vården. Tyvärr så är det svårt att få tag i utbildad personal inom psykiatrin, men arbete pågår med att skaffa mer personal, både inom och utom landet.

Frågeställaren lyfte också situationen som regeringen har skapat med sina nya sjukförsäkringsregler. De nya reglerna innebär bland annat att psykiatriker får lägga alltmer tid på att skriva handlingar åt Försäkringskassan istället för att tillhandahålla vård åt de som behöver.

Frågeställaren förslog avslutningsvis i sin fråga att Landstingsfullmäktige skyndsamt säger ifrån om situationen genom SKL, regionförbundet och kontakter på riksnivå. Linda uppmanade därför samtliga Landstingsfullmäktiges politiker att använda sina kontakter för att driva på regeringen att snarast genomföra konkreta ändringar i sjukförsäkringen.

Linda gjorde en strålande insats i debatten och drog ner applåder efter sitt inlägg som hon avslutade med att påpeka regeringens ansvar för situationen för sjukskrivna i Sverige. Pierre Edström (fp) å sin sida ”glömde” under debatten plötsligt bort vad Linda heter. Att ”glömma” någons namn tillhör de klassiska härskarteknikerna, men jag hoppas att det verkligen var ett rent misstag från hans sida.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Johan Junior sa...

Jag tycker att det var en oskyldig felsägning som Pierre på ett trevligt sätt rättade till och bad om ursäkt för. Värre lät det på Ölands folkhögskola i en debatt innan valet där du och jag satt på podiet tillsammans med övriga fem partier. Efter Inger Hilmanssons (FP) presentation av sig själv hade du senare glömt hennes namn, vilket självklart är mänskligt. Men jag minns mycket väl hur du tacklade situationen. Ditt inlägg riktades till Inger med orden "Vad var det nu du hette? Äsch, skitsamma" och sedan fortsatte du din utläggning. Och nu tycker du att Pierre använder härskartekniker. Hur analyserar du ditt bemötande av Inger Hilmansson?

Kaj Raving sa...

Tja, Johan, först och främst var det inte bara jag som uppfattade det på samma sätt.Jag bara skrev ner det. Men som sagt, jag hoppas att det var ett misstag.

När det gäller debatten så är det ingenting jag minns, men oavsett det, så trot eller ej, inte ens jag är ofelbar. Särskilt inte när jag är nervös under en debatt...

Däremot så kan jag se en klar skillnad i att glömma namnet på någon man möter första gången i en enskild debatt jämfört med att glömma namnet på någon man debatterat med åtskilliga gånger i flera olika sammanhang. Eller tycker inte du att man kan begära lite högre nivå då?

Johan Junior sa...

Okej Kaj! Det finns ofta ursäkter för beteenden och uttalanden. Där delar jag din uppfattning och kanske bad du Inger om ursäkt efteråt. Nervositet kan ställa till det för oss och betraktaren gör sin tolkning av situationen. Jag tolkade din kommentar på ett annat sätt och andra tolkade det likadant. Liksom du med flera tolkade Pierre på ett annat sätt än jag gjorde. Kanske har vi tolkat det fel båda två?

Kaj Raving sa...

Kanske det Johan.

Kaj Raving sa...

En gång kan mycket väl vara ett misstag, men två gånger mot samma person under samma kväll? Och dessutom ännu grövre andra gången.

När Pierre senare skulle bemöta Jessica så sa han ju att han ber om ursäkt om han har sagt fel namn till någon!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...