26 mars 2011

Gästinlägg: Varför ska vissa barn få se bra men inte andra?

Många tror att det är självklart att alla barn som behöver glasögon får det, men det är inte sant. Många barn har inte glasögon fast dom behöver det, och det på grund av att föräldrarna inte har råd. Det tycker jag är orättvist. Jag tycker att om barn behöver glasögon så borde dom få det.

Visste ni att ungefär 220 000 barn i Sverige lever i fattiga familjer enligt Rädda barnen? Organisationen Majblomman gjorde en undersökning som visade att 4 av 10 föräldrar inte haft råd med glasögon fast deras barn behöver det.

Jag tycker att alla barn som behöver det ska ha gratis glasögon eller åtminstone rejält prissänka. För varför ska vissa barn få se bra men inte andra?

Alve Raving, 11 år, Nybro

Media: Barometern, Svt,

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Ida sa...

Heja Alve vad klok du är!

Jag fick själv mina första glasögon, 2 år gammal. Tänk vad många år av dåligt seende jag blev besparad för att jag fick det och mina föräldrar hade råd?

Om fler barn vore så kloka som du, och växte upp till kloka vuxna, kanske världen skulle bli lite bättre!

Anonym sa...

Tackar för komplimangen. Jag är glad att du fick glasögon när du var liten.

Alve

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...