17 januari 2011

Vem ser egentligen ut som en terrorist?

Häromdagen skrev jag ett inlägg om vem som egentligen är terrorist. Det varierar givetvis utifrån vem man frågar. Den enes terrorist - den andres frihetskämpe.

Men det varierar också vem som tas för terrorist. I Sverige är det exempelvis självklart att självmordsbombaren Taimour Abdulwahab i Stockholm var en terrorist medan serieskytten Peter Mangs i Malmö som är misstänkt för tre mord och tio mordförsök på politisk grund av någon outgrundlig anledning inte benämns som terrorist. Den förre var ju muslim medan den senare är en "vanlig" svensk, och ser ut som det också.

Att referensramarna kan se annorlunda ut på annat håll blev ett gäng jägare varse i Tunisien när de togs för att vara milismän. Eller med andra ord - för att vara terrorister...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

malin sa...

Jag gillar din blogg, det är intressant att läsa. Men jag tycker du borde ha lite mer aktivitet för oss (dina läsare) i bloggen. Kanske frågor&svar så vi får ställa frågor :)

Eller kanske en omröstning så man får vara med och rösta, jag rekommenderar http://www.valresultatet.se för omröstningar, det är den jag använder på min blogg

Puss
Malin

Kaj Raving sa...

Tack för synpunkterna Malin. Har haft såna funderingar men inte hittat den form jag vill ha ännu. Ska se vad jag kan göra framöver.

Kom gärna med fler tips på hur jag kan utveckla bloggen.

Vad har du förresten för adress till din blogg så jag kan kika lite hur du använder det?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...