15 januari 2011

Löner och arvoden i Nybro kommun

Kommunchefen i Nybro, Jan Lagerqvist, toppar löneligan med en lön på 70 000 i månaden! Vilket definitivt är för mycket pengar. Han (det är nästan alltid en han när man hamnar på de lönenivåerna) har ett ansvarsfullt och viktigt jobb, visst. Men det har man som omsorgsassistent också, där man dessutom ofta har ett direkt inflytande över andra människors liv och välbefinnande.

Skillnaden är att omsorgsassistenten får betydligt mer skit om hon (för det är nästan alltid en hon på de lönenivåerna) gör ett misstag och det för kanske en fjärdedel av den lön som Lagerqvist har medan höga chefer vanligen i värsta fall får lösa ut sin fallskärm. Slutsatsen att cheferna bör ha lägre löner och de "vanliga" anställda är inte svår att dra.

De ledande politikerna i Nybro har inte heller de så låga löner med drygt 40000 i månaden, även om de inte är i närheten av Lagerqvists. Däremot känns Rydbrinks 45700 betydligt mer försvarbart med tanke på att hon ändå står till tjänst 24 timmar om dygnet och knappast har någon 40-timmarsvecka. Och hon får i alla fall inte någon fallskärm.

Det hindrar inte att vi i vänsterpartiet tycker att arvodena i kommunen ska sänkas med 5%. Inte för att det ger jättestora pengar, men när all annan verksamhet tvingas spara så kan gott även vi politiker göra det. Ett politiskt uppdrag är dessutom ett hedersuppdrag och även om man inte ska behöva förlora ekonomiskt på att engagera sig i politiken så ska det inte heller vara något man gör för pengarnas skull.

Det är därför som Vänsterpartiet har infört en partiskatt på (minst) 10% på alla arvoden man får från sina politiska uppdrag och som betalas av såväl Lars Ohly i riksdagen, vårt landstingsråd Linda Fleetwood, som av mig själv, med den skillnaden att vi som sitter i kommunfullmäktige lägger hela det arvodet i partiskatt.

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , ,

20 kommentarer:

R sa...

Hur mycket tjänar du själv, Kaj?

Bloggade om politikernas höga löner. De skrattar hela vägen till banken... http://www.hesperus.nu/?p=457

Kaj Raving sa...

Du kan vill gissa du som vet att ALLA politiker tjänar grova pengar.

Den viktiga frågan är: vad gör DU åt saken förutom att gnälla?

R sa...

Jag är medlem i ett parti som vill sänka lönerna för politiker. Att arbeta för det var ett av mina vallöften i höstas.

Mitt parti fick ett mandat i Grästorp i valet och i höstas så var vi det enda partiet som röstade emot en ökning av partibidragen.

Vad gör du själv, förutom att gnälla?

Kaj Raving sa...

Om du hade bekymrat dig att läsa inlägget så hade du sett att mitt parti, och jag, både jobbar för sänkta arvoden och avstår delar eller hela vårt arvode.

R sa...

Att vilja sänka med hela 5%(!) och ge pengarna i "partiskatt" är ju väldigt nobelt av er.

Det enda jag håller med om är att ett politiskt uppdrag är ett hedersuppdrag.

Lönerna skulle snarare slopas helt och att skänka pengar till respektive partier skulle vara upp till var och en av dess medlemmar.

Kaj Raving sa...

Så du menar att man kanske ska tvingas betala för att ha ett kommunalt uppdrag? Det får säkert många att engagera sig...

"Lönerna skulle snarare slopas helt och att skänka pengar till respektive partier skulle vara upp till var och en av dess medlemmar."
Här ser vi skillnaden mellan önsketänkande och att faktiskt göra något. Eftersom vi inte ens fick igenom en sänkning med 5%, en sänkning om vi ansåg möjligen kunde ha en liten, liten chans att gå igenom, så lär det knappast vara mer realistiskt att få bort arvodena helt.

Men visst, är man inte intresserad av att verkligen göra något så kan man ju ägna sig åt enbart plakatpolitik istället. Eller hur gör ni i sd då? Konstaterar att ni "ville" ta bort arvodena helt och cashar sen glatt in ändå eftersom ni inte fick igenom er politik möjligen?

Skillnaden mellan ditt och mitt parti är att medan vi väntar på att få igenom vår politik så tar vi ett litet eget steg och avstår en del av eller hela vårt arvode som en signal att vi faktiskt lever som vi lär och visar att ett politiskt uppdrag inte ska tas för pengarnas skull genom vår partiskatt.

Sen tycker inte jag att det är orimligt att man får lite ersättning för att man till skillnad från så många andra offrar av sin fritid för att jobba för det man tycker är bäst för kommun eller vad det nu handlar om. Nivån på ersättningen är däremot en helt annan sak.

R sa...

Nej, man skulle inte få många att engagera sig politiskt utan löner men man skulle få RÄTT folk att göra det. Som jag ser det så sitter det övervägande del profithungriga karriärister och skor sig på folkets bekostnad.

"Här ser vi skillnaden mellan önsketänkande och att faktiskt göra något." skriver du och i nästa mening så skriver du att ni inte ens fick igenom den sänkningen ni ville? Så med andra ord har ditt parti inte lyckats så bra i frågan. Är det något att skryta om?

Varför tror du att jag tillhör SD? Eller vill du bara upplysa folk om din okunnighet?

Skillnaden mellan ditt och mitt parti är att vi finansieras till 99% av medlemmarnas egna frivilliga bidrag och inte nån "partiskatt" på löner som skattebetalarna står för.


"Sen tycker inte jag att det är orimligt att man får lite ersättning för att man till skillnad från så många andra offrar av sin fritid för att jobba för det man tycker är bäst för kommun eller vad det nu handlar om." skriver du. Det var verkligen rakt på sak. Där har vi ännu en skillnad mellan ditt parti och mitt. Vi jobbar gratis för något vi tror på. Vi kräver inga pengar utan snarare tvärt om. Vi betalar själva för vår aktivism. Kostar flygbladen pengar att trycka så tar vi dem ur vår egen ficka. Åker vi iväg på något möte så skramlar vi ihop till bensinpengar. Idealism kallas det och det du sysslar med kallar jag nåt helt annat.

Kaj Raving sa...

"Nej, man skulle inte få många att engagera sig politiskt utan löner men man skulle få RÄTT folk att göra det."

Nej, enbart de som har råd att avstå lön skulle kunna engagera sig eftersom många kommunala, och andra, uppdrag utövas under arbetstid, särskilt eftersom många jobbar oregelbundna tider. Men du kanske tycker att enbart de rika ska engagera sig politiskt?

"Som jag ser det så sitter det övervägande del profithungriga karriärister och skor sig på folkets bekostnad."

Det är såna här sorgliga okunniga uttalanden som tillsammans med en rad högre politiker som skor sig själva som bidrar till politikerföraktet. I hela Sverige finns det åtskilliga tusen förtroendevalda som aldrig tjänar mer än kanske någon tusenlapp om året i arvode och ändå lägger ner en massa fritid på detta. Men du menar att de alla är "profithungriga karriärister och skor sig på folkets bekostnad"? Och då har vi ändå inte tagit med alla de tusentals som jobbar politiskt i partiföreningar, helt ideellt.

"Varför tror du att jag tillhör SD? Eller vill du bara upplysa folk om din okunnighet?"

Tja, du skrev "Mitt parti fick ett mandat i Grästorp i valet" och i Grästorp finns två partier med ett mandat, nyfascisterna och nynazisterna, varav de förras representant heter Rune Pettersson. Eftersom du använder signaturen R så utgick jag från att det var du. Knappast särskilt långsökt, men du får gärna gärna ge mig rätt upplysningar.

""Här ser vi skillnaden mellan önsketänkande och att faktiskt göra något." skriver du och i nästa mening så skriver du att ni inte ens fick igenom den sänkningen ni ville? Så med andra ord har ditt parti inte lyckats så bra i frågan. Är det något att skryta om?"

Och hur bra lyckades ni? Är det mer att skryta om då? Vi hade åtminstone en möjlighet att lyckas även om vi inte gjorde det denna gång. Men du menar alltså att om man bara säger rätt saker så behöver man inte ens försöka åstadkomma något på riktigt sen. Enbart plakatpolitik med andra ord. Verkar konstruktivt...

Kaj Raving sa...

"Skillnaden mellan ditt och mitt parti är att vi finansieras till 99% av medlemmarnas egna frivilliga bidrag och inte nån "partiskatt" på löner som skattebetalarna står för."

Det där hade möjligen funkat om det inte vore så att ditt parti, oavsett vilket det är, uppbär både kommunalt partistöd och arvoden för kommunala uppdrag. Från skattepengar! Nu blir det bara ett patetiskt skitsnack du levererar. För ni stoppar med andra ord alla arvoden direkt i egen ficka samtidigt som ni propagerar slopade arvoden. Jag hade alltså rätt när jag undrade om ni "Konstaterar att ni "ville" ta bort arvodena helt och cashar sen glatt in ändå eftersom ni inte fick igenom er politik möjligen?". En sån politisk integritet är verkligen imponerande... inte!

""Sen tycker inte jag att det är orimligt att man får lite ersättning för att man till skillnad från så många andra offrar av sin fritid för att jobba för det man tycker är bäst för kommun eller vad det nu handlar om." skriver du. Det var verkligen rakt på sak. Där har vi ännu en skillnad mellan ditt parti och mitt. Vi jobbar gratis för något vi tror på. Vi kräver inga pengar utan snarare tvärt om. Vi betalar själva för vår aktivism. Kostar flygbladen pengar att trycka så tar vi dem ur vår egen ficka. Åker vi iväg på något möte så skramlar vi ihop till bensinpengar. Idealism kallas det och det du sysslar med kallar jag nåt helt annat."

Har du precis gått ur grundkursen i högtravande retorik och lärt dig nåt nytt eller? Har du överhuvud taget koll på skillnaden mellan den kommunala partiverksamhet och övrig partiverksamhet? Verkar definitivt inte så eftersom du blandar de båda delarna friskt i din "argumentation". Kommunala förtroendeuppdrag som jag talar om och du citerar är en sak och partiverksamheten som du talar om här en helt annan.

Och du kanske skulle försöka se utanför ditt navelskåderi så skulle du upptäcka att det du beskrivit är verkligheten för flertalet små partier ute i kommunerna. Vänsterpartiet i Nybro har precis samma förutsättningar som alla andra små partier och har definitivt ingen guldkassa att gräva ur. Som ordförande har jag betalt åtskilliga tusen ur egen ficka bara i medlemsutskick. Vem fan tror du annars skulle bekosta vår aktivism om inte medlemmarna bidrog? Men det är klart, det passar väl inte in i din högtravande bild av dig själv som den store idealisten…

Skillnaden är att våra kamrater som fått ett förtroendeuppdrag bidrar till partiverksamheten genom sin partiskatt, bland annat för att man inte ska ta något uppdrag för pengarnas skull. Detta medan ni stoppar era arvoden i egen ficka (du har åtminstone inte sagt något annat trots flera chanser). Skrattar hela vägen till banken, eller hur var det?

R sa...

Hmmm... Först så talar du det kommunala partistöd och arvoden för kommunala uppdrag som vi får och påstår att det hamnar i privata fickor och sedan så vet du inte ens vilket parti jag representerar? Hur vet du då var pengarna hamnar?

Min retorik är självlärd därav brister den ibland. Men eftersom mitt parti inte sitter i riksdagen och får statligt stöd (som ditt gör) så gör vi inte så mycket skillnad på ekonomin.

Du kan inte kalla vänsterpartiet speciellt litet då ni ändå sitter i riksdagen och uppbär partistöd. Småaktigt är kanske ett mer passande ord.

Ni får bidrag och vi betalar själv. Att du sedan lägger ut småpengar och sedan får tillbaka dem av ditt parti är inget du behöver skryta med.

Jag har ett rent samvete då jag inte någonsin stoppat något sådant arvode i egen ficka.

Men nu börjar jag bli lite nyfiken. Hur mycket har du tjänat på Nybros invånare? Ska jag behöva ta en kreditupplysning för att få reda på det?

R sa...

SD har för övrigt en tom stol i Grästorp så vem Rune är vet jag inte.

Kaj Raving sa...

Det vore klädsamt om du valde att tala sanning R, för faktum är att antingen ljög du tidigare om att ni har ett mandat, eller så ljuger du om att ni inte har partistöd eftersom båda delarna inte kan vara sanna samtidigt. Det vore ju trevligt om du kunde tala om vilket av detta om faktiskt är sant.

Om du dessutom tar och läser vad jag faktiskt skriver i stället för att utgå ifrån vad du vill/tror/antar att jag skriver så ska du se att dina svar kanske blir relevanta också.

Jag skriver nämligen att ditt parti (det spelar alltså ingen roll vilket parti du tillhör eftersom samma regler gäller för alla partier i Grästorp) "uppbär både kommunalt partistöd och arvoden för kommunala uppdrag" (förutsatt att ni har ett mandat). Något som du inte vill låtsas om utan alltså väljer ljuga om istället. Det naggar väl din idealistbild i kanten att erkänna sanningen kan jag tro.

Sen skrev jag att ni stoppar era kommunala arvoden i era egna fickor. Och djupare än så sitter uppenbarligen inte idealismen eftersom du hittills inte förnekat utan istället försvarat detta. Detta gäller givetvis den eller de som har kommunala uppdrag, om det sen är du eller någon annan har ingen som helst betydelse för principdiskussionen.

Precis som jag skrev tidigare alltså: ”Skillnaden mellan ditt och mitt parti är att medan vi väntar på att få igenom vår politik så tar vi ett litet eget steg och avstår en del av eller hela vårt arvode som en signal att vi faktiskt lever som vi lär och visar att ett politiskt uppdrag inte ska tas för pengarnas skull genom vår partiskatt.”

" Men eftersom mitt parti inte sitter i riksdagen och får statligt stöd (som ditt gör) så gör vi inte så mycket skillnad på ekonomin.

Du kan inte kalla vänsterpartiet speciellt litet då ni ändå sitter i riksdagen och uppbär partistöd. Småaktigt är kanske ett mer passande ord."

Så blandar du ihop helt olika saker igen för att de ska passa dina egna syften. Vänsterpartiet i Nybro har nämligen inte mer statsstöd än vad ditt parti har, utan vi får kommunalt partistöd vilket, återigen, också ditt parti får (förutsatt att du talade sanning när du sa att ni hade ett mandat). Vilka pengar partiet centralt får spelar ingen roll, eftersom de pengarna går till den centrala verksamheten som är ekonomiskt helt skild från den lokala.

” Ni får bidrag och vi betalar själv.”

Tror du att det blir sant bara för att du upprepar samma sak många gånger? Jag förstår att det är jobbigt när verkligheten inte vill stämma överens med den förvridna bild du så desperat försöker måla upp, med dig själv som en idealist som martyraktigt slåss för ”saken” i en värld där alla andra är ” profithungriga karriärister”. Det är kanske dags att vakna och acceptera sanningen istället för att fortsätta ljuga. Nämligen att ni, utifrån er storlek, har precis samma förutsättningar som alla andra partier på lokal nivå.

”Att du sedan lägger ut småpengar och sedan får tillbaka dem av ditt parti är inget du behöver skryta med.”

För det första: vadå ”får tillbaka”? För det andra så är det jävla lätt att som du låtsas vara idealist när man tycker att tusentals kronor är ”småpengar”. Tror jag det, att ni kan stoppa arvodespengar direkt i egen ficka under såna förutsättningar. För oss är tusentals kronor definitivt inte småpengar i alla fall.

”Jag har ett rent samvete då jag inte någonsin stoppat något sådant arvode i egen ficka.”

Vilket hyckleri! Du försvarar ju att andra gör det!

”Men nu börjar jag bli lite nyfiken. Hur mycket har du tjänat på Nybros invånare? Ska jag behöva ta en kreditupplysning för att få reda på det?”

Jag har redan föreslagit att du ska gissa, men ta du gärna en kreditupplysning. Sen kan du spekulera lite utifrån den och göra bort dig lite till…

Kaj Raving sa...

Om jag ska tolka din kommentar som att du inte tillhör nyfascisterna, så bör det innebära att du tillhör nynazisterna. Förutsatt att du alltså talade sanning om mandatet...

R sa...

Jag talar sanning men du misstolkar nog det mesta med flit.

Jag behöver inte förneka dina anklagelser om var de pengarna går utan det är upp till dig att bevisa vart de hamnar om du nu är nyfiken.

Men visst, för saklighetens skull så kan jag berätta. I Grästorp har vi kommunalt partistöd på några tusen kronor vilket tillfaller partiet liksom arvodet Daniel får. Detta är nån liten procent av partiets inkomster då vi till den största delen finansieras av medlemmarnas bidrag.

Så då tycker jag att du kan vara ärlig och berätta hur DU i Nybro och på riksplan gör med de 100 000tals kronor som ni får och i vilka fickor de hamnar?

Tusentals kronor är småpengar i det fallet.

Jaså? Jag får väl kolla med skatteverket då hur mycket pengar du får från kommunen. Det är lite pinsamt att du inte vågar uppge det. Är du rädd att det ska komma fram hur mycket pengar som faktiskt hamnar i dina fickor?

Kaj Raving sa...

Nämen oj då, ni fick visst bidrag ändå ni också... och från skattemedel... tänka sig... Det satt långt inne, men visst känns det bättre nu när du accepterat det faktumet?

Nu när du klarat av det steget så kanske så småningom kan ta till dig det faktum att vi, precis som ni och de flesta andra partier, på kommunal nivå lever på kommunalt partistöd, som står för en liten del, och i övrigt är beroende av medlemmarnas välvilja. Detta är nu tredje gången jag förklarar samma sak, men eftersom du inte verkar vilja/kunna ta till dig detta så kan du ju istället få förklara vad det är för pengar vi har tillgång till som ni inte skulle ha. Du har ju tydligen god kunskap kring det, så specificera ordentligt så ser jag fram emot att kunna hämta en väldans massa pengar nånstans...

(Och den centrala verksamheten är fortfarande ekonomiskt helt skild från den lokala. Jag kan väl åtminstone slippa förklara även det tre gånger.)

"Jag behöver inte förneka dina anklagelser om var de pengarna går utan det är upp till dig att bevisa vart de hamnar om du nu är nyfiken."

Jag skiter i vad ni gör med era pengar. Jag nöjer mig med att konstatera att din högtravande "idealism" var enbart munväder när väl sanningen kom fram...

"Jaså? Jag får väl kolla med skatteverket då hur mycket pengar du får från kommunen. Det är lite pinsamt att du inte vågar uppge det. Är du rädd att det ska komma fram hur mycket pengar som faktiskt hamnar i dina fickor?"

Hua, jag darrar... Men kolla då om du inte vågar gissa, så kan jag berätta sanningen sen. Jag fick kontrolluppgiften på alla mina arvoden häromdagen, så du kan få rätt svar exakt på kronan när du sen gjort bort dig - igen....

R sa...

Jag har hela tiden talat om partistödet från staten och inte från kommunerna. Det blir lite förirrat när du blandar ihop äpplen med päron och tolkar lite som du vill. Men det är kanske meningen?

Mitt part får inget sånt medan ditt parti får massor. Jag tror inte att det kan förklaras tydligare än så.

Mitt parti "lever" inte på det stödet vi får i kommunen utan är beroende av våra medlemmar.

"Jag skiter i vad ni gör med era pengar" skriver du nu och innan så var det så påstod du att vi stoppade dem i våra fickor? Nu får du väl bestämma dig.

Jag tar hellre fram fakta än att gissa. Jag ska försöka hinna förbi skatteverket den här veckan och begära att få se din deklaration. Annars så skulle du ju kunna berätta hur mycket av Nybros skattepengar du faktiskt stoppar i dina egna fickor, minus "partiskatten" på 10% som tillfaller ditt parti givetvis.

Kaj Raving sa...

"Jag har hela tiden talat om partistödet från staten och inte från kommunerna. Det blir lite förirrat när du blandar ihop äpplen med päron och tolkar lite som du vill. Men det är kanske meningen?"

Du skriver om ditt kommunala parti och adresserar mig, som är engagerad i en kommunal partiorganisation. Sen plötsligt så tycker du att det ska vara självklart att det du verkligen jämför är din lokala partiorganisation med Vänsterpartiets riksorganisation. Snacka om att blanda äpplen och päron! Jag förstår att det blir invecklat när du uppenbarligen inte själv har en aning om vad du själv pratar om. "Kommunalt partistöd" som jag har skrivit åtskilliga gånger måste ju var fruktansvärt svårt för dig att tolka då...

(Och riksorganisationen är alltså, för tredje gången, helt ekonomiskt skild från den organisation som jag arbetar i.)

"Mitt part får inget sånt medan ditt parti får massor. Jag tror inte att det kan förklaras tydligare än så."

Och det är ju väldigt konstigt att ett statligt stöd på riksnivå går till... tada... partiernas riksorganisationer, medan ett kommunalt stöd på kommunnivå går till... tada... partiernas kommunorganisationer... eller...?

Tror du möjligen att det är därför ni inte får det medan Vänsterpartiets riksorganisation får statligt stöd? Eller blev det för invecklat igen?

Men det var ett jävla tjat! Hade du frågat lite trevligt från början så hade jag gärna talat om det, men nu kan du fan gå förbi skatteverket om du tycker det är så viktigt. Sen ska jag tala om hur mycket jag plockade ut i arvode, det har jag också sagt flera gånger.

R sa...

Om du hade läst vad jag skrivit och samtidigt inte utgått ifrån att jag skulle vara Sverigedemokrat så kanske du hade förstått vad jag menade. Du verkar vara en väldigt fördomsfull ung man och vara snabb att dra slutsatser.

Att ett statligt stöd på riksnivå går till partiernas riksorganisationer, medan ett kommunalt stöd på kommunnivå går till partiernas kommunorganisationer är kanske en självklarhet för dig medan det inte fungerar så inom mitt parti.

Min första fråga var väl rätt snällt ställd? "Hur mycket tjänar du själv, Kaj?" är väl inget att bli tjurig över? Men visst, i mån av tid ska jag kika förbi skatteverket som sagt. Det blir kanske ett helt blogginlägg om det i slutet av veckan. =)

Jag tänker inte bry mig om att kommentera här mer så du blir glad av det så kan du få sista ordet.

Kaj Raving sa...

""Jag skiter i vad ni gör med era pengar" skriver du nu och innan så var det så påstod du att vi stoppade dem i våra fickor? Nu får du väl bestämma dig."

Får jag påminna om att det är du som gör stor sak av att jag fått ut arvode från kommunen. Detta samtidigt som du själv försvarar att ni från ert parti gör precis detsamma, med den skillnaden att ni stoppar allt i egen ficka. Att kalla det för dubbelmoral är knappast en överdrift!

Men välkommen åter när du varit hos skatteverket...

Kaj Raving sa...

För att visa att jag inte är så snarstucken av mig så ska jag till och med ge dig ett tips på vägen innan du går till skatteverket: Kolla upp vilka kommunala uppdrag jag hade under förra mandatperioden. Bara ett litet tips så att du vet vad du ska leta efter...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...