09 januari 2011

Kristdemokrater i Nybro firar nytt år med att bjuda in rabiat abortmotståndare

Roland Utbult (kd)
I år är det Kristdemokraterna i Nybros tur att anordna den gemensamma nyårsfesten tillsammans med Emmaboda- och Torsåsavdelningarna.Och för att riktigt toppa arrangemanget så har man sett till att bjuda in en riktigt rabiat abortmotståndare med kopplingar till såväl kreationister som Livets Ord.

Det var när jag fick se ett anslag på Konsum (heter nåt annat numer) om att Kristdemokraterna i Nybro bjuder in allmänheten till nyårsfirande som det som slog mig att jag kände igen namnet på dragplåstret. Inbjuden att medverka var nämligen inte vem som helst, utan riksdagsmannen Roland Utbult, känd inte minst för att vara en god källa till artiklar för bloggen Alliansfritt Sverige.

Det började med att herr Utbult på grund av sin... ähum... ålderdomliga... syn på abort och sexualitet (som går ut på att ungdomar inte ska ha sex alls)  lämnade (sparkades ut?) Folkpartiet för Kristdemokraterna för snart ett och ett halvt år sen. Grattis Folkpartiet!

När herr Utbult sen blivit invald i riksdagen så verkade hans partikamrater inte riktigt nöjda med att han blev invald med hjälp av ett stort utskick i tidningen Världen Idag, en tidning med starka kopplingar till Livets Ord, där han vill nå människor som är "besvikna över att Kristdemokraterna tonat ner de kristna värderingarna inom partiet".

Tidningen har också många läsare inom pingströrelsen, så kanske är det pingstpastorn Jimmy Loord, som sitter på en av kd:s stolar i Nybros kommunfullmäktige, som tyckte att en person som medverkat i en tillställning för kreationister i riksdagen därför också måste vara ett lämpligt val för medverkan vid en nyårsfest hos Kristdemokraterna i Nybro?

Nåväl, herr Utbults kampanj skapade ju ont blod inom partiet och fick en enig distriktsstyrelse att pricka honom för hans sätt att bedriva personvalskampanj. Men är han inte välkommen i sitt eget distrikt så är han det uppenbarligen hos Kristdemokraterna i Nybro.

Nytt från Industribloggarna: Ann-Sofie Wågström, Göran Johansson, Fredrik Ylander

Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Jimmy Loord sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jimmy Loord sa...

Tack Kaj för att du skänker lite humor åt den politiska debatten. Det som är ännu mer komiskt är att jag fick lite restriktioner när jag skulle kommentera ditt inlägg. Det stod bl a så här:

För att få kommentera gäller att man följer god internetsed vilket bland annat inkluderar följande:
- Inga personangrepp.
- Inga kränkande kommentarer.
- inga rena provokationer.
Kommentarer som jag anser bryter mot dessa regler kan komma att tas bort.

Hoppas ingen tar bort ditt inlägg, för det var ganska roligt.

Anonym sa...

Bara för att han är religiös så måste han väl inte vara en rabiat abortmotståndare?

Jens sa...

Än en gång visar vänstern vad dom går för; smutskastning och personangrepp.
En ganska rolig text men saknar helt politisk substans.
Du inger verkligen förtroende Kaj, verkligen.

Kaj Raving sa...

Anonym: Självklart inte, det är ett val man gör...

Kaj Raving sa...

Kul att ni uppskattade inlägget Jimmy och Jens. Jag måste också säga att jag imponeras av er starka argumentationsteknik...

Kaj Raving sa...

Anonym: Vid närmare eftertanke så förtjänar din fråga ett schysstare svar, även om det andra givetvis gäller det med.

Självklart måste man inte vara rabiat abortmotståndare för att man är religiös. Att han skulle vara rabiat är ju inte direkt ett objektivt omdöme utan min personliga uppfattning som jag grundar bland annat på att han tydligen sympatiserar med föreningen Ja till livet, en förening som jag tycker är både obehaglig och extrem. Dessutom gjorde sig "rabiat" bra i rubriken.

Sammantaget ger en pastor som står för abortmotstånd, en gammeldags sexualsyn och kopplingar till kreationister och Livets ord en bild av kristdemokraten Utbult som jag trodde att kristdemokraterna ville skaka av sig. Uppenbarligen är det inte så...

Jimmy Loord sa...

Käre Kaj. Jag var inte ute efter att argumentera. Blev dock lite snopen när tidningen Barometern idag ringde och undrade över din bloggpost där mitt namn fanns omnämnt. Därav fick jag nu också förmånen att ta del av övriga inlägg i din spännande blogg.
För det första vill jag göra klart att jag inte har något att göra med inbjudan av Roland Utbult. Jag har aldrig träffat karln även om jag har känner till en del av hans sånger.
Jag blir dock lite undrande över ditt sista svar till "anonym". Är det mig du menar när du skriver "pastor"? Jag hängde inte riktigt med i formuleringarna.

Mvh

Kaj Raving sa...

Ok Jimmy. Att du blev omnämnd handlade som du givetvis sett om kopplingen till tidningen Världen Idag och var såklart en ren spekulation från min sida. Spekulationen var mer spännande, men jag tackar ändå för klargörandet.

Nej, det är inte dig jag menar utan jag kollade upp en annan kd-favorit, Tuve Skånberg, strax innan jag svarade, så det blev lite hopblandning där. Så till anonym: Roland är inte pastor utan enbart abortmotståndare med en gammeldags sexualsyn. Så var det klart också.

Hur du står i dessa frågor har jag inte den blekaste om, men du får gärna krossa mina grova fördomar om frikyrkopastorer. Mvh

Jimmy Loord sa...

Tack för ditt klargörande.
Ser fram emot att krossa dina fördomar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...