26 december 2010

Religionsfria helgdagar?

Borde lediga helgdagar vara religionsneutrala? Kanske en god tanke som presenteras på Aftonbladet debatt idag. Och varför inte kan jag tycka, åtminstone inom sådana manschett-arbetsplatser som Qaisar Mahmood uppenbarligen jobbar på. Där kan jag inte se att det skulle medföra några större hinder.

Som ateist skulle jag inte ha några bekymmer med detta. Det kunde vara trevligt om man hade ett konto att kanske lägga ut några dagar på den långa tråkiga hösten istället. Långfredag i november kanske inte vore fel?

Men även om tanken är god, och även om jag finner tanken om att skilja ytterligare på religion och samhälle mycket sympatisk, så tror jag att det är svårt att genomföra på arbetsplatser där man har någon form av produktion som måste rulla. Fast svårt betyder ju inte detsamma som omöjligt, så varför inte testa där möjligheterna finns?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...