07 december 2010

Regeringen sänker järnvägen

Att SJ har stora problem har knappast kunnat undgå någon. Tågkaos är de senaste veckornas facit. I förra veckan så fick jag återigen uppleva hur en resa som vanligtvis tar fyra timmar lätt kan ta nästan nio timmar istället i tågkaosets Sverige. Det är inte utan att förtroendet för järnvägen får sig en knäck.

Och inte lär det bli bättre framöver när regeringen vägrar skjuta till pengar till underhåll trots att Sverige ett av de länder i Europa som investerar minst i underhåll per spårkilometer. Dessutom minskar man på investeringarna i nya spår med nästan 70% i sin budget.
Men medan regeringen fokuserat på lönsamhet, utdelningar och privatisering av järnvägen har antalet inställda tåg fördubblats.
SJ:s X2000-tåg är överutnyttjade och slutkörda och Sverige är ett av de länder i Europa som investerar minst på underhåll per spårkilometer.
Jag fick å andra sidan gott om tid för att prata med ett gäng från Green Cargo, fraktgrenen som "knoppades av" från SJ. Deras dom över varför det såg ut som det gjorde var glasklar: för lite underhåll och personal. Och inte minst privatiseringarna förstås! 

För i och med privatiseringarna kan man inte heller samordna de resurser som finns, utan det blir duttande här och där istället. Händer det något så vill ingen ta på sig ansvaret och innan något görs så måste det göras klart vem som ska stå för fiolerna. Bristande underhåll och privatiseringar kombinerat med brist på spår gör att konsekvenserna av minsta störning blir stora.

Kaoset lär alltså fortsätta, men regeringen vägrar ta sitt ansvar:
Rapport har sökt näringsminister Maud Olofsson som haft ansvaret för SJ, men hon hänvisar frågan till finansmarknadsminister Peter Norman. Han i sin tur hänvisar frågan till infrastrukturministern.
Infrastrukturministern Åsa Torstensson som ansvarat för spåren har avgått. Och nuvarande infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd, hon hänvisar frågan tillbaka till Peter Norman.
Man kan knappast komma ifrån alla störningar men det går faktiskt att förebygga problem och tågkaos. Men då krävs det att man investerar i nya sår och ser till att lägga pengar på att underhålla det befintliga tågnätet. Vi behöver satsa på den svenska järnvägen - inte sänka den.

Andra som bloggat i samma ämne: Svensson, Alliansfritt

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...