06 december 2010

Fattigdom i utförsäkringarnas spår

Lagom till julen ser vi nu hur utförsäkrade tvingas till härbärgen, skriver LO, nätverket Resurs och föreningen Ny gemenskap i en gemensam debattartikel i Aftonbladet. Det är i spåren av regeringens hjärtlösa politik som vi nu ser helt nya grupper som drabbas av fattigdom. Exempelvis de som har drabbats av den utförsäkringslinje som borgarna så ivrigt applåderade när den infördes.
I dag har trycket ökat dramatiskt och vi tar emot helt nya grupper, som kommer till oss för att få ett mål mat, kläder eller en säng att vila i. Till Kammakargatan kommer i dag arbetskraftsinvandrare från Östeuropa sida vid sida med arbetslösa, människor som utförsäkrats från sjukförsäkringen och psykiskt långtidssjuka med mycket låga pensioner. Många av dem har det gemensamt att de inte har råd med mat för dagen.
Regeringens enda åtgärd för att råda bot på den ökande fattigdomen är att byta räknesätt. På den alltid lika utmärkta bloggen Ett hjärta RÖTT kan man också läsa om hur verkligheten ser ut för ett av de många "enskilda fall" som vi sett i spåren av utförsäkringspolitiken.
Det finns få saker som upprör mig så mycket som det sociala experiment som regeringen utsätter oss sjuka för. Min enda förhoppning är att någon med ett lite vidare samhällsperspektiv ska orka börja nysta i och för hela Sverige berätta vad det egentligen är som pågår.
Jag blev själv utförsäkrad den 1 juni i år och har sedan dess gått från att ha en arbetsförmåga på upp till 50% till att ha blivit så sjuk att jag under en period varit inlagd på sjukhus. Allt detta för att i FK gjort ”bedömningen att jag för närvarande och antagligen för längre tid framöver, har en halvt nedsatt arbetsförmåga i förhållande till alla arbeten på arbetsmarknaden p g a sjukdom”. Men att det inte går att utesluta att jag ”med tiden skulle kunna öka min arbetsförmåga” och nekat mig sjukersättning.
Jag avslutar med att göra som bloggkamraterna Kent-Erik Mattsson och
Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras. De hälsosamma riskerna är mycket mänskligare än den falska tryggheten.
De utförsäkrade, de andra utsatta, och inte minst alla deras barn är säker väldigt tacksamma över "de hälsosamma riskerna" nu när julen närmar sig och såväl julmat som julklappar framstår som ouppnåeliga utopier.

Media: AB1, 2, 3, 4, Ex1, 2,
Politometern och intressant kan du läsa även andras åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...