28 april 2010

Facklig kamp och politiskt bett i poesiform

Jag var i kväll på mitt livs första poesi-framträdande när Jenny Wrangborg (med bloggen Tio meter över havet) besökte Åfors Folkets Hus för att berätta och läsa ur sin diktsamling. Och jag är så glad att jag stressade som en tok för att hinna med det, för det var en fantastisk upplevelse.

Jenny levererade vassa politiska texter med en härlig inlevelse och ett härligt bett. Det var så att jag stundtals fick en klump i halsen.

Att man inte sätter sig på henne hur som helst visade hon om inte annat när glaskonstnären Ulrica Hydman-Vallien öppnade käften och tyckte man skulle sänka lönerna för ungdomar eftersom "ungdomar vill jobba för lägre lön". På det kontrade Jenny snyggt med ungdomar inte alls vill ha lägre lön, däremot så vill de ha jobb. Så i stället för att dumpa lönerna borde man skapa de jobb som så väl behövs inom exempelvis välfärden.

En riktigt vass ung tjej med andra ord och förhoppningsvis ska vi kunna få henne till Nybro också framöver. Så länge så har jag i alla fall beställt tre böcker att glädja mig och min omgivning med.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...