21 april 2010

Det där med demokrati

Vad är demokrati? Är det att välja sina företrädare i ett val och sedan hålla käften tills det är dags för nästa val? Själv tycker jag inte det, men jag har märkt att den åsikten inte är helt ovanlig bland socialdemokratiska företrädare. Den förekommer också ganska flitigt hos fackföreningsfolk, som jag varit inne på tidigare, kanske för att det till stor del är samma människor.

Men makten ska ju utgå ifrån folket vill jag minnas.

Ofta får man då höra att om man en gång blivit vald så har mandat att föra medlemmarnas/medborgarnas talan så har man tydligen rätt att göra det i princip hur som helst och skulle medlemmarna/medborgarna tycka att någon gjort fel så får de rösta bort personen i fråga och pröva en ny för kommande period. Just den åsikten för Östrans Peter Akinder fram i dagens ledare.
Politik är att skaffa sig en åsikt, driva en uppfattning, påverka opinionen, vinna stöd, genomföra förslaget och därefter gå till väljarna om be om nytt förtroende.
Eller i klarspråk: Väljarna ses som just väljare, inte som medborgare som kan ha någonting att säga om politiken mellan valen. Och väljare som mellan valen vill ha något att säga till om när det gäller beslut och inriktning ses mest som bråkstakar.

Jag tycker att det är en fattig och lite tragisk syn på demokrati, för att inte tala om att det är ett maktfullkomligt sätt att se på sina medmänniskor där man vill gärna ha stöd, men inte för mycket besvärliga åsikter. Och så undrar man varför folk slutar bry sig och engagera sig...

För givetvis kan man inte degradera demokratin, eller politiken, till att bestå av en valsedel i en urna vart fjärde år, utan medborgarna måste ha möjlighet att på allvar kunna politiken även mellan valen, exempelvis genom att utveckla den deltagande demokratin, vilket bland annat Vänsterpartiet i Nybro har kämpat för i många år nu.


Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Heffner och Åslund – Heffners, andread0ria skriver Liberala noshörningar, kommunismisverige skriver 1 maj 2010!, Hans Norebrink skriver Uppfriskande konservativ nytänkare, L. O. Kristoffer Ejnermark skriver Den liberala diktaturen – den digitala kontrollen, loaderrorready skriver Jorden håller andan
För mer vänsterbloggar besök www.konfliktportalen.se.
Förhoppningsvis fann du detta intressant och vill läsa mer om: , , , , ,

1 kommentar:

Martin the Holistic Healer sa...

Om jag bodde i Nybro hade jag kanske varit medlem hos er eftersom ni driver denna viktiga fraaga.

Jag tror personligen att ett direktdemokratiskt parti i sig sjaelv ska vara utan direkt ideologi och inbjuda alla maenniskor till deltagande och utveckling foer att bli ett stort och dominerande parti.

Jag kan bara oenska dig lycka till och att ni joinar oss i Aktiv Demokrati om ert parti saetter kaeppar i hjulen foer er deltagardemokrati.
MVH
MrPerfect72
Medlem av Aktiv Demokrati

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...