23 mars 2010

Den svenska järnvägen bör klara en svensk vinter

Har tågen krånglat i vinter? Har du liksom jag drabbats av förseningar och inställda tåg? Kommit fram försent eller inte alls? Kanske har du blivit sittande på en halv-öde station någonstans när ett tågbyte inte fungerat? Man säger att det beror på den hårda vintern men i själva verket är det en ovilja att satsa på upprustning och underhåll av järnvägsnätet kombinerat med privatiseringar, avregleringar och höga kortsiktiga vinstkrav med exempelvis ett kraftigt minskat antal ploglok som följd, som är orsaken. Det är detta du har drabbats av, inget annat.

Det svenska järnvägsnätet är ett av Europas mest avreglerade och privatiseringarna har lett till en stor mängd underentreprenörer där ingen tar ett samlat ansvar och där vittnesmålen om olika bolag som inte kommunicerar med varandra är många. Kostnaderna för underhållet har också ökat kraftigt när en massa entreprenörer måste täcka sina kostnader - och givetvis göra vinst också. Priset för avregleringarna får resenärerna betala i form av förseningar och högre biljettpriser.

Ytterligare en av orsakerna till alla förseningar är att det saknas spår att köra tillräckligt mycket tåg på. När spårkapaciteten är mättad så innebär minsta störning att det lätt blir kaos i trafiken, vilket vi sett många prov på i vinter. Kaoset förvärras dessutom av en ovilja att satsa på underhåll av den järnväg som redan är byggd. Kostnaderna för denna försummelse, för enskilda resenärer som drabbas av förseningar, för företag som inte får sina varor i tid och för samhället i stort kan knappast överskattas.

Vänsterpartiet vill sätta stopp för dessa vansinniga privatiseringar och avregleringar. Vi vill råda bot på kaoset genom massiva satsningar på nya järnvägar och kraftigt höjda anslag till banunderhåll. Vi vill stödja den lokala spårtrafiken genom att bygga nya banor och rusta upp lågtrafikerade banor så att de kan användas i stället för att läggas ner. Vi vill också avskaffa statens avkastningskrav på SJ och sänka lönsamhetsmålet så att pengarna man får in kan gå till att förbättra tillgänglighet och service i stället.

De satsningar som vi vill genomföra skapar tusentals nya arbetstillfällen direkt och för med sig att ytterligare tusentals arbetstillfällen skapas i andra led. Satsningarna vi vill genomföra är nödvändiga för att återställa det skadade förtroendet för den spårburna trafiken som ett verkligt alternativ igen och nödvändiga ifall man tar klimatfrågan det minsta på allvar. Den svenska järnvägen bör klara av en svensk vinter.

Slutligen, men inte minst viktigt, är dessa satsningar nödvändiga för att Sverige, och Kalmar län, ska stå starkare rustat att möta framtiden.

Kaj Raving (V)
Riksdagskandidat Kalmar län


Media: Barometern,
Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Inget hot mot SDN-möte, Bo Myre skriver Reykjavík 9 – livstid för “attack” på parlamentet?, loaderrorready skriver Kapitalets käftar, Hans Norebrink skriver Ly(s)ande nytänk!, L. O. Kristoffer Ejnermark skriver Jan Björklund saknar kunskap, Redaktionen skriver SD-ordförande sa sig vara journalist från KB
För mer vänsterbloggar besök www.konfliktportalen.se.
Förhoppningsvis fann du detta intressant och vill läsa mer om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...