04 februari 2010

Välkommet stöd för vår motion från Fotbollsfrun

Vänsterpartiet i Nybro lämnade för ett år sedan in en motion om att minska kommunens negativa miljöpåverkan genom att införa en köttfri dag i veckan inom kommunens verksamheter. Jag har skrivit om motionen tidigare, senast här och på vänsterpartiets hemsida finns det mer att läsa här, här och här finns själva motionen. Efter att ha harvat på remisser och annat så var det dags för motionen att komma upp till omröstning i fullmäktige för snart två veckor sedan och röstades, tyvärr inte helt oväntat, ner.

Men även om just den frågan förlorades så har vi åtminstone lyckats med att lyfta upp frågan på dagordningen i och med att SR Kalmar gjorde ett inslag om motionen som sändes dagen för beslutet. Motionen fick även fart på de lokala MUF:arna som skrev en insändare om att barn inte ska tvingas äta vegetariskt eftersom det inskränker "individens frihet".
Att tvinga kommuninvånarna att äta vegetarisk mat är inte bara ett bevis på vänsterns politiska klåfingrighet utan även en inskränkning på individens frihet att själv kunna välja vad man ska äta.
Idag fick vi dock ett välkommet stöd för vår motion när Fotbollsfrun Malin Wollin gav MUF:arna svar på tal.
Vänsterpartiet i Nybro har lagt fram en motion som föreslår vegetarisk kost ett par dagar i veckan inom kommunens verksamheter. Utmärkt. Det blir nyttigare, billigare och mer klimatneutralt. Ett förslag i en tid då alla måste vara med och hjälpa till. Bra jobbat, vänstern.
Men Moderata ungdomsförbundet blev tydligen tvingade att sitta kvar med broccolin för länge när de var barn.
Ingen ska tvingas äta vegetariskt, skriver de, och menar att vänstern inskränker på individens frihet. Haha, individens frihet. Vem brydde sig om min frihet när jag hade att välja på blodpudding eller svält när jag var tolv?
Hon ställer också en mycket relevant fråga som nog tyvärr inte bara gäller MUF:arna.
Och vet MUF ens vad vegetarisk kost är? Vegetarisk mat är inte mat minus kött. Vegetarisk mat är mat.
Min barndoms skolmatsal bjöd ett par gånger i månaden grönsakssoppa, var det att tvinga mig att äta vegetariskt eller ett naturligt inslag i den upptårtade kostcirkeln? Vegetarisk mat är inte mumbojumbo, vi har ätit vegetariskt i alla tider.
Lugna ner sig MUF, detta är inte ett övergrepp på ungdomars valfrihet. De har alltid valet att bortskämt fnysa åt maten och tugga tuggummi tills nästa lektion. Så gjorde jag själv.

Jag har själv skrivit ett svar, fast möjligen något elakare, men den publicerar jag senare.


Bloggat: Fotbollsfrun
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...