07 februari 2010

Spelar roll eller?

Klimathotet kan vara överdrivet skriver Aftonbladet idag. Jag hoppas verkligen de har rätt, annars är frågan om vi inte redan är rökta. Men vad spelar det för roll om klimathotet är överdrivet eller inte? Vi kan ju knappast göra annat än att utgå ifrån ett värsta-scenario i vilket fall, och se till att ställa om produktion, konsumtion osv utifrån det.

För vad är alternativen? Antingen utgår vi ifrån ett värsta-scenario, agerar utifrån det och hoppas att vi ändå har fel. Att det inte var så illa som vi var rädda för. Det skulle jag definitivt inte ha några problem att försvara gentemot min son.

Däremot skulle jag ha väldigt svårt att försvara att vi utgick ifrån att det inte var så farligt med hänvisning till någon form av samhällsnytta, om det sen visade sig att vi hade fel. Jag har definitivt ingen lust att säga att det fanns visserligen många forskare som varnade oss men vi valde att utgå ifrån att det ändå inte var så farligt.
Jag har definitivt ingen lust att säga att vi struntade i att ta det säkra före det osäkra när hans framtid låg på spelbordet.
Jag har definitivt ingen lust att säga att vi hade möjligheten att förhindra att den värld han ska leva i gick åt helvete men att vi struntade i att göra vad som krävdes.

Så det spelar ingen roll om klimathotet är överdrivet eller inte, vi måste agera som om det inte är det i vilket fall eftersom alternativet är alltför skrämmande.

Men med tanke på att vi idag inte ens är i närheten av en nödvändig omställning, så får vi i alla fall verkligen hoppas att forskarna har väldigt fel.



Bloggat: Jinge, Leffe45

Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Ta hem soldaterna NU!, Anders_S skriver Sverige ut ur Afghanistan!, zwitterjon skriver evasion – the path of maximum resistance, Josefin skriver Klass och sexualitet funkar bra ihop, loaderrorready skriver Hjälplärare för både unga och vuxna
För mer vänsterbloggar besök www.konfliktportalen.se.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

connyt sa...

Är det en generell princip för dig att man alltid bör agera efter att värsta möjliga senario blir sanning?! Sanningen/Sannolikheten spelar ingen roll alls? Känns som att det vore en väldigt dåligt princip att bygga ett samhälle på.

Kaj Raving sa...

Connyt: När det är fråga om min sons (och alla andras) framtid, så ja, då tar jag definitivt hellre det säkra före det osäkra.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...