22 februari 2010

Därför har vi tågkaos

Tågkaoset har lett till att mängder av människor har den senaste tiden drabbats av tågförseningar. Det skapar irritation och stress över att inte vara säker på att komma i tid till jobbet eller studierna, för att inte tala om de stackare som har suttit fast på tåg i timmar.

Men varför är det så här då? Svaret är enkelt: det är borgarna som sitter i regeringen och inte Vänsterpartiet. SJ:s vd Jan Forsberg förklarar varför: Järnvägsnätet inte har underhållits eller byggts ut som det borde och blir därför lätt överbelastat.
– Vi har påpekat detta för regeringen under lång tid, att spåren är överlastade och behöver byggas ut. Sverige är också näst sämst i Europa på att satsa på löpande underhåll av spåren. Vi har inte byggt ut i den takt som trafiken ökat.
– Hela systemet är underdimensionerat.
Eftersom järnvägsnätet är fullt utnyttjat så finns helt enkelt inga marginaler för några större störningar, men det har alltså regeringen vägrat lyssna på. Hade Vänsterpartiet haft mer att säga till om så hade situationen sett helt annorlunda ut, eftersom vi, till skillnad från regeringen, vill satsa på att göra järnvägsnätet tillförlitligt igen.
Ett skäl till dessa förseningar alltså är bristande underhåll av den järnväg som redan är byggd. Vi vill i ett första skede minska tågförseningarna med 50 procent och föreslår därför kraftig höjda anslag till ett förbättrat banunderhåll.

Den andra orsaken då att det saknas spår att köra tillräckligt mycket tåg på. På trafikspråk säger man att det råder ”kapacitetsbrist”. Vänsterpartiet har därför i vårt infrastrukturförslag föreslagit massiva satsningar på nya järnvägar. Inget annat parti når vår ambitionsnivå.

För att förbättra tågtrafiken och minska tågförseningarna vill Vänsterpartiet därför:
- Bygga nya spår eller rusta upp gamla motsvarande ca 16 miljarder kr/år, dvs 80 % högre investeringsnivå än idag
- Stödja den lokal spårtrafiken genom att bygga nya banor och bidra till inköp av lokala spårfordon
- Rusta upp de lågtrafikerande banorna så att det är möjligt att använda dem
- Minska tågförseningarna med 50 % genom att höja anslaget till banunderhåll till 7,6 miljarder kr/år, vilket är drygt 2 miljarder mer än idag
- Avskaffa statens avkastningskrav på SJ och sänka SJ:s lönsamhetsmål till 5 %.



Bloggat: Svensson, Alliansfritt, Jöran Fagerlund, Ekonomikommentarer, Björnbrum, Motvallsbloggen

Media: DN1, DN2, AB1, AB2, AB3, AB4Nyhetskanalen,

Förhoppningsvis fann du detta intressant och vill läsa mer om: , , , , ,

6 kommentarer:

Ronny sa...

Är du allvarlig eller är det ironi som inte riktigt går fram över internet?

Om du är allvarlig så måste jag bara skratt rakt ut. Det är alltså alliansens fel att det är störningar i tågtrafiken? Underbar slutsats!
Speciellt med tanke på denna kommentar av SJ's vd: "Det behövs ett större spårnät, något vi påtalade för regeringen redan 2005."

Påminn mig nu min bäste Kaj, vilka var det som satt vid rodret 2005?

Kaj Raving sa...

Påminn mig nu min bäste Ronny, vilka sitter vid rodret idag och har så gjort de senaste åren utan att göra de nödvändiga investeringarna?

BitterMelon sa...

Retur på den Kaj, vilka är det som suttit vid makten under större delen av 1900-talet? Järvägsnätet byggdes ut som mest mellan mitten av 1800-talet och 1940-talet. Ungefär där var det visst vänsterblocket som tog över makten... Det är ju inte precis de senaste fyra åren järnvägsnätet gått från toppskick till trasselhärva. Problemet är betydligt äldre än så.

Ronny sa...

Den frågan vet du ju svaret på, och i sak håller jag med dig. Jag är inte någon allianskramare direkt, jag tycker bara det är extremt barnsligt med en sån här tramsig retorik. Jag menar att något borde ha gjorts redan 2005 när detta påtalades för den förra sittande regeringen. Men de var uppenbarligen upptagna med att understödja beslut som skjuter en viktig del av tågtillverkning i sank i Sverige, något som resulterade i att hundratals av mina kollegor i Kalmar förlorade sina jobb...

Kaj Raving sa...

Argument av typen: men sossarna då... tar jag aldrig på allvar.

Visst borde något ha gjorts redan 2005 (eller ännu tidigare) men det är definitivt ingen ursäkt för att regeringen fortsatt göra - ingenting. Om man nu hade tyckt att sossarnas strategi inte var så lyckad så hade man väl agerat annorlunda... eller?

Regeringen får ta ansvar för sina egna handlingar - eller som i detta fall - ickehandlingar.

Dennis Nilsson sa...

När skall ni som är "höger" och "vänster" sluta med att skylla på varandra hela tiden?

Så gör bara småbarn i en sandlåda.
Är det inte dags för er båda att snart växa upp??

Börja gärna med att sluta att sabotera varandras projekt. Behåll det som visat sig fungera bra, oavsett det är "höger" eller "vänster", och skrota det som fungerar dåligt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...