25 januari 2010

Nytt moderat bottennapp

Regeringen och inte minst modraternas Gunnar Axén har blivit allt mer tillbakapressade av de diskussioner som har uppstått kring sjukförsäkringen och de tusentals människor som har och kommer kastats ut från den.

Nu tycks desperationen tagit överhanden och Gunnar Axén går tillsammans med partikamraten Helena Rivière till direkt personangrepp mot en av de drabbade.

Alexandra Johansson gick tidigare ut i Aftonbladet och berättade om hur hon drabbats av regeringens utsorteringskedja för att ge ett ansikte till den debatt som kretsade kring henne och andra utförsäkrade.
I dag har det jag fasade för hänt.
Mitt skyddsnät är borta. Säkerheten om att jag kan sätta mat på bordet åt mina barn är borta. Jag vet inte längre när jag nästa gång kan hämta ut mina mediciner. En del av mig som människa har försvunnit helt enkelt.
Artikeln ledde alltså till att Gunnar Axén, en av Sveriges ledande politiker, tog sig rätten att offentligt håna henne och utmåla henne som en arbetsskygg bidragsfuskare.
Några möjligheter till ett vanligt friskt verksamt liv utanför sjukförsäkringen ser hon inte. Sjukförsäkringen är den enda trygga hamn hon kan tänka sig. Vad hon lider av får vi inte veta. Bara att hon är ”sjuk”, som om frisk – sjuk var ett binärt förhållande, etta nolla.

Hon har fått remiss till psykiatrin men är mest störd över att behöva gå dit. I bakhuvudet på henne surrar tanken att ”jag inte skulle ha behövt åka dit alls, om min grundtrygghet inte hade rubbats”. Tydligare kan hon inte säga att hon inte är särskilt intresserad av att få möjlighet att försörja sig själv och sina barn. Hon vill vara kvar i sjukförsäkringen, ha sin försörjning därifrån och gå fri från krav.
Smaklöst var fan bara förnamnet!



Bloggat: Ett hjärta RÖTT, Alliansfritt Sverige, Peter Andersson, Malmovanstern,

Förhoppningsvis fann du detta intressant och vill läsa mer om: , , , , ,

8 kommentarer:

default sa...

Stackars hennes barn som måste växa upp utan att få den goda förebild som en ansvarsfull mamma är. Att dag för dag behöva se en mamma som inte kan försörja dem och ge dem ett positivt liv. Ständigt behöva känna skuld över att mamma mår dåligt och har ont av att de kräver omvårdnad och uppmärksamhet. Stackars barn.

Kaj Raving sa...

Stackars människor som har en människosyn som din... och stackars barn att vi har en regering där din människosyn är den rådande.

levinsson sa...

Nej du, där håller jag inte alls med dig. Jag har ingen som helst lust att låta mina skattepengar gå till en person som är ”sjuk” av något obestämbart som hon/han påstår sig inte kunna jobba av!!! Det är precis alla som gör som hon som undergräver hela vår välfärd och vårt skyddssystem på bekostnad av de människor som VERKLIGEN är sjuka och behöver stöd och ekonomisk hjälp. Har själv en handikappad dotter och blir så trött på alla nedskärningar som måste göras för dessa grupper bl.a. eftersom sjukförsäkringskostnaden går i taket p.g.a. sådan personer som den ”stackars” utförsäkrade kvinnan i artikeln. Jag blir mest häpen av att någon över huvud taget kan tycka synd om henne när hon så uppenbart endast verkar vara allmänt bekväm och inte vilja jobba och därför påstår sig vara ”sjuk”….

levinsson sa...

Varför är det så svårt att tänka tanken att hon [Alexandra Johansson] är frukten av ett (s)-tillverkat system där folk som faktiskt inte vill jobba kommer undan med det? Jag vill att mina skattepengar ska gå dit de bäst behövs och det är inte till att låta såna som henne sitta hemma och klaga på systemet.

Kaj Raving sa...

levinsson: Just det här inlägget handlade inte om sjukförsäkringen i sig, än mindre huruvida Alexandra är sjuk eller inte. Det är något som varken du eller jag kan avgöra.

Inlägget handlar i stället om att en ledande politiker går till offentligt angrepp på en enskild person. Det är smaklöst som fan, oavsett vad det handlar om!

För övrigt så går sjukförsäkringen med flera miljarder i överskott varje år, så det är knappast kostnaderna från Alexandra och hennes olycksbröder/systrar som gör att det blir nedskärningar.

Nej, nedskärningarna beror på att den offentliga sektorns andel av BNP stadigt har minskat sedan 90-talet, trots att behoven ständigt ökar eftersom vi blir allt äldre och kan bota och vårda allt fler.

Bearwalk sa...

"Inlägget handlar i stället om att en ledande politiker går till offentligt angrepp på en enskild person. Det är smaklöst som fan, oavsett vad det handlar om!"

Det kallas för replik. Alexandra hade apostroferat Axén.

Kaj Raving sa...

Bearwalk: Inser du inte skillnaden mellan att en toppolitiker ställs till svar för den politik som han driver igenom jämfört med att samma toppolitiker hänger ut och angriper en enskild person offentligt så är det bara för tragiskt.

OrdningoReda sa...

Oliktänkande från dig Kaj är, jag citerar: "För tragiska" "Smaklösa som fan" "Stackars människor som har en människosyn som din" Jo personangrepp verkar du gilla så varför gå så hårt åt Axén när du skjuter från samma bössa. Kanske du bör fundera över begreppet leva som man lär?

Många hårda ord från dig Kaj men som du vet skramlar tomma tunnor mest.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...