31 december 2009

Gott Nytt År önskar jag er alla - och avger ett nyårslöfte

Jag brukar aldrig avge något nyårslöfte, men i år tänker jag göra ett undantag. För tyvärr så är det alltför många vars år inte kommer att inledas så gott. Inte minst gäller det de 15000 som med det nya året kommer att kastas ut från sjukförsäkringen, ut i en värld av otrygghet där socialbidrag väntar som enda försörjning för en stor del av dem. Över en natt så anses de av regeringen ha blivit så friska att de ska ut och söka jobb på arbetsmarknaden, oavsett vad läkare och andra experter säger. Under året kommer de sedan att få sällskap av ytterligare c:a 40000 olycksfränder.

Det är en cynisk och kallhamrad politik som högerregeringen driver mot en utav samhällets mest utsatta grupper. Tidningarna har den senaste tiden varit fyllda av reportage om tragiska människoöden och människor som inte vet vad de ska ta sig till och det lär tyvärr snarare bli mer än mindre av den varan med det nya året. Nu varnar även Försäkringskassan för att åtskilliga självmord kan bli följden när förtvivlade sjukskrivna inte längre ser någon annan utväg när tillvaron rycks undan under deras fötter.

Facit efter vad som snarast kan betraktas som tre förlorade år är skrämmande för den som liksom jag ror på rättvisa och jämlikhet. Klyftor som är de djupaste sedan mätningarna började och alltfler blir fattiga. Troligen så har aldrig så många barn levt i fattigdom i Sverige i modern tid som det gör idag. Samtidigt så är de rika stora vinnare på regeringens politik.

Avslutningsvis så vill jag tacka alla mina kamrater för det gångna året som visserligen innehöll ett riktigt lågvattenmärke i form av EU-valet men som jag tycker ändå har präglats av god anda och ett ökat självförtroende, inte minst här i Nybro. Och det behöver vi nu när äntligen året då vi ska få möjligheten att sparka ut regeringen Reinfeldt från Rosenbad kommer liksom möjligheten att arbeta för ett bättre Sverige.

Så för min egen skull och för min sons skull, för att han ska få en uppväxt i ett rättvisare samhälle, men framför allt för alla dessas skull som redan drabbats av regeringens politik, så blir det mitt nyårslöfte till er alla att jag kommer att kämpa ända in i kaklet för att ett regeringsskifte 2010 ska bli verklighet. Jag hoppas att ni gör mig sällskap.

Gott Nytt År!



Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Dags för nästa försök att sabba Avenyn, Jinge skriver 2010, ett sorgeår för vargen, Fredrik Jönsson skriver Är hedersvåld från sverigedemokrater bättre?, kimmuller skriver En död arbetare eller 2 örfilar?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar dig detsamma!!!

Jag har bestämt att jag ska gå med i Vänsterpartiet efter att ha röstat på Miljöpartiet i ett antal år.

Känner som du att nu ska det kämpas för att får bort den regering vi har idag.

Det är helt absurt det som händer i landet idag.

Eva

Kaj Raving sa...

Härligt att höra Eva =)

Lasse Strömberg sa...

Jaaa! Du får sällskap, det lovar jag.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...